Herre´gu ! Vi har ju sett den blå himlen i flera daga nu !
Fortfarande 4 – 5 cm med snö på backen.
Har varit och lånat tre böcker i ämnet som jag ska tenta av till den 10:e januari. Det var så ”konstiga böcker” att hon på biblioteket blev tvungen gå ned i deras källare och leta. =o
My och Simon har varit och hälsat på – KUL !
Grunnar över begreppet ”oändlighet”.
Som jag misstänkte och senare fick bekräftat då jag läste det i en bok, att OM universum vore oändligt så skulle i princip all förflyttning vara omöjlig i vårt universum. Vi skulle troligen inte kunna röra oss. MEN nu kan vi ju det! Är då universum ÄNDLIGT ????
Tänk……om ändlighet egentligen inte finns. Ändlighet är ett mänskligt påhitt. Vi skapar en ändlighet när vi inte förmår se eller förstå en fortsättning. Vi kanske lever i en oändlig värld. Företeelser som ”rum” och ”tid” är skapat av människan för att få någon form av överblickbar ändlighet. Vi människor strävar ju efter att ”förstå” vår omvärld. Och i ledet att försöka förstå ”kapar” vi vår omgivning i ”ändliga” och greppbara bitar. Att för den mänskliga hjärnan förstå att ALLT, precis allt, skulle kunna vara oändligt…..det går inte ihop.
När du läser detta sitter du troligen vid ett bord…vid en dator…i ett rum. Atomen består till mer än 95% av ingenting. Både du, bordet, datorn och väggarna i rummet består så ledes av mer än 95% ingenting.
Så, ställ dej upp ! Gå rakt IGENOM bord och vägg i det rum du befinner dej i ! NU !
Allt är ”fejk” !! Vi tror att vi ”ramat in ” rummet med fyra väggar. Pyttsan ! Rummet är nämligen oändligt !!
Byggnader är ett sätt av människan att ”korta av oändligheten”.
Det jag skriver nu är riktat till människor som förstått att det vi upplever nu är en ”lögn” som vår hjärna är programmerad att berätta för oss – som en sanning. Och stämmer inte det vi ser med vad hjärnan säger…så gör vi helt enkelt om det vi ser….med förklaringar och matematik…..så att det stämmer för vår hjärna.
Vi snurrar helt enkelt in oss mer och mer i en ”lögn”…..som blir mer och mer komplex ju djupare vi gräver i den. Naturen i sig själv är INTE komplex. Den skulle inte skapa nåt som vore komplext och komplicerat. Det komplexa och komplicerade för vi in i bilden då vi inte förstår.