Kallt och dimma på morgonen….sol och klar himmel på eftermiddagen.
Har idag, för första gången i livet, jobbat (vikarierat) som matematiklärare på högstadiet. Har haft en 7:a, två 9:or – SAMTIDIGT samt en 6:a i matematik. Jag HAR prövat på att vara i ”korselden” verkligen !
Jag funderar hur de som utbildar sig till lärare och är i 19 – 25 års åldern klarar det ”bombardemang” man blir utsatt för som ny lärare? Eleverna (på högstadiet) TESTAR en verkligen. Har du den minsta lilla ”spricka i fasaden” så attackerar dom den obenhörligt och skoningslöst ! Om jag inte haft den livserfarenhet och inställning till livet som jag nu har….hade dom kört över mej på ”studs” !! Det är den hårda och bistra sanningen.
Och man undrar hur vissa elever NÅGONSIN lär sig nåt…över huvud taget….!!!???
Jag går ikväll i någon sorts ”bubbla” och analyserar första dagen som lärare. Det är en dj_ulsk massa med intryck ! Det har aldrig gått att förbereda sig för nåt sånt. Man måste ” fejsa allt” för att förstå….. Förstår nu betydelsen av VFU:n !
Jag har nog fått en ”chock” !!!! Är helt ”TILT” efter praktiken. Tur att jag inte fick den under kommande VFU…. =P