Julen 2009….

Fick faktiskt en vit jul (julafton). Det var några ynka centimeter på backen och på taken. Men temperaturen har hållit sig kring noll-strecket helatiden och ”hotat” med att ”ta bort all snö”.

Vi var här hemma på Julaftonen med alla Lenas barn. Åt god jul-mat och delade ut klappar till de minsta. Vi äldre spelade ett julklapps-spel där man med tärning ”lottar” ut julklappar. Jag fick två klappar 100kr presentkort hos frisören och hos skoaffären.

Min mor var hos några bekanta i sin hemby på julafton. Bra att hon inte sitter ensam !!

Mina döttrar ringde och tackade för julklapparna. Dom verkade nöjda med de julklappar dom fått. Dom pratade lite löst om att eventuellt komma till påsklovet. Det vore skoj !!! =)

På annandagen var vi hos Chrille, som fyllde 25 år.  Alla lenas syskon, förutom Rogge, var där ! Det fanns personer där som jag aldrig träffat….trots drygt två år !
Vi fick tre olika sorters pajer,(1) kyckling och (2) fisk. Och till efterrätt kladdkaka…MMmmmm!!! =)

Jag ringde en barndomskompis på annandagen. Har inte hört av honom på flera år. Han var sig lik…till rösten i alla fall.

Onsdag, ”Dan före Dopparedagen”

Grå-blask-slask och noll-gradigt.

Har ännu inte riktigt kommit över gårdagens julklapp…. ”707:a” och en ”440”…..BÅDA !!!! Plus manipluatorer, mickar, avstämmningar och antenner…….

Har ätit årets första ”daddel”…..MMMmmmmm!!! Gott !

Lukas har fått en ”beggad” mobil i ”förskotts-klapp”.

Jag har köpt två klappar till det ”julklapps-spel” vi vuxna ska ha.

Söndag, 2009-12-20

Snöfall med lite sol ibland.

Jag funderar ibland, så här inför julen, vart alla ”vänner” som man genom åren lagt sin energi på tagit vägen?? Var det inga vänner??? Misstog  jag mej  totalt?? Var det bara jag som ville vara vän med dessa personer?? Jag hade alltså inga RIKTIGA vänner??
Det finns troligen inget svar….men man undrar ju.

Jag fattar inte !!!!
Trafik kaos???? Det har kommit 5 – 6 cm snö…… Ambulanser tar sig inte fram. Terränggående jeepar är inkallade. Det är ju för f_n jätte fint vinter-väglag !!! Ja, man kan inte köra som ”Björn Waldegård” när det har snöat. Men kör med insida av huvudet… så är det jätte-härligt ute nu !!! Fatta !!! ??? !!!

Lördag, 2009-12-19

”Ja, se det snöar…..”

En dag i ”rymdanalysens tecken”. Har börjat läsa i två av de fem böcker jag lånat till min hemtenta. Jag förstår dom som blir galnare av detta ämne. Det slår verkligen knut på tankebanorna. Jag har varit tvungen att lägga allt åt sidan innan ”det blir för sent”.

Fredag, 2009-12-18, ”Michael learn to rock.”….och oändlighet.

Herre´gu ! Vi har ju sett den blå himlen i flera daga nu !
Fortfarande 4 – 5 cm med snö på backen.

Har varit och lånat tre böcker i ämnet som jag ska tenta av till den 10:e  januari. Det var så ”konstiga böcker” att hon på biblioteket blev tvungen gå ned i deras källare och leta. =o

My och Simon har varit och hälsat på – KUL !

Grunnar över begreppet ”oändlighet”.
Som jag misstänkte och senare fick bekräftat då jag läste det i en bok, att OM universum vore oändligt så skulle i princip all förflyttning vara omöjlig i vårt universum. Vi skulle troligen inte kunna röra oss. MEN nu kan vi ju det! Är då universum ÄNDLIGT ????
Tänk……om ändlighet egentligen inte finns. Ändlighet är ett mänskligt påhitt. Vi skapar en ändlighet när vi inte förmår se eller förstå en fortsättning. Vi kanske lever i en oändlig värld. Företeelser som ”rum” och ”tid” är skapat av människan för att få någon form av överblickbar ändlighet. Vi människor strävar ju efter att ”förstå” vår omvärld. Och i ledet att försöka förstå ”kapar” vi vår omgivning i ”ändliga” och greppbara bitar.  Att för den mänskliga hjärnan förstå att ALLT, precis allt, skulle kunna vara oändligt…..det går inte ihop.
När du läser detta sitter du troligen vid ett bord…vid en dator…i ett rum. Atomen består till mer än 95% av ingenting. Både du, bordet, datorn och väggarna i rummet består så ledes av mer än 95% ingenting.
Så, ställ dej upp ! Gå rakt IGENOM bord och vägg i det rum du befinner dej i ! NU !
Allt är ”fejk” !! Vi tror att vi ”ramat in ” rummet med fyra väggar. Pyttsan ! Rummet är nämligen oändligt !!
Byggnader är ett sätt av människan att ”korta av oändligheten”.

Det jag skriver nu är riktat till människor som förstått att det vi upplever nu är en ”lögn” som vår hjärna är programmerad att berätta för oss – som en sanning. Och stämmer inte det vi ser med vad hjärnan säger…så gör vi helt enkelt om det vi ser….med förklaringar och matematik…..så att det stämmer för vår hjärna.
Vi snurrar helt enkelt in oss mer och mer i en ”lögn”…..som blir mer och mer komplex ju djupare vi gräver i den. Naturen i sig själv är INTE komplex. Den skulle inte skapa nåt som vore komplext och komplicerat. Det komplexa  och komplicerade för vi in i bilden då vi inte förstår.

Torsdag, 2009-12-17….SNÖ !!!

”- Det är mycket snö på vägarna, säger Mikael Persson vid Skånepolisen.” (Ur KvällsPosten)

Kan det vara 4 – 5 cm snö KANSKE…????  Ja, jag tänkte bara på polisens ”MYCKET SNÖ”…..???

Jag var ”jätte dålig” i morse när jag steg upp. Ont i skallen och jätte dassig. Men efter en dusch och en promenad ute i det vita vinterlandskapet mår jag nu bättre….men inte bra.

Djupa filosofiska tankar….
Om man tar ”oändligheten” och delar den med två (2). Ja, då har man fortfarande ”oändligheten” kvar. För, ”halva oändligheten” är lika stor som ”hela oändligheten”.
Om man tar ”oändligheten” + ”oändligheten” så får man ändå ”bara” ”oändligheten”. För, ”dubbla oändligheten” är bara så stor som ”oändligheten”.
Summan av alla udda heltal är ”oändlig”. Men, summan av alla jämna heltal är också ”oändlig”….men dubbelt så stor….alltså ”oändlig”.
Konklusion: Oavsett hur du behandlar ”oändligheten”, så har du fortfarande, och endast, ”oändligheten” kvar.
Med detta i åtanke, så tänker vi oss att du är på genomresa i universum.
Postulat: Universum är oändligt.

Det innebär att du INTE är på någon genomresa i universum. Eftersom resvägen din är oändlig och du har oändligt långt kvar, så bör du…om jag tänker rätt…..stå helt still på din resa. Det bör inte gå att resa i nåt som är oändligt eftersom den avlagda sträckan inte kommer att märkas på den totala sträckan – oändligheten….så står du förmodligen HELT STILL !!
Vad har jag då sagt med detta?? Jo, att längre rymdresor i princip är omöjliga så vida universum är oändligt.
Men, om universum är ändligt….. ….då blir det en annan saga.