2013-07-13 Lördag

Hej Blogg !

OTRÄNAD….MEN KUL…
Känns lite halvsegt idag.
Jag hade en mindre fest (förfest) igår med en god vän. Sedan blev det utgång som resulterade i många nya bekantskaper, men även någon enstaka gammal.
Min kompis åkte vid midnatt. Och jag hamnade på en efterfest i en lägenhet med bara, egentligen, okända människor för mig. En person har jag sett tidigare vid olika tillfällen, men fick nu möjlighet att snacka lite med denne.
Strax efter 03.00 på morgonen upplöstes efterfesten och alla tackade för sig och gick.

VILL SÄGA NÅT

treo_250x250Jag förstår inte…varför jag tycker den här bilden är så fin idag ???  🙂

FINNS NÅGOT…

7969_405150639604383_482014809_nDet finns nåt i den bilden…som på något sätt är ”JAG”….Hmmm?

EN INKÖRSPORT…
En av personerna jag träffade igår kväll kan, efter mina efterforskningar idag, leda eller hjälpa mig in på en ny bana i livet…som hittills bara varit en ”utopi”.

2013-07-12 Fredag

Go’morron Blogg !

_________________________________________________________________________

”Varje gång du vågar göra något
du vill är du lyckad, oavsett om
du lyckas eller ej.”

Tomas Gunnarsson
_________________________________________________________________________

 GLÄDJE – FREDAG – ”FEST”
Efter glädjande besked idag så har stora bördor lättat från mina axlar !
Jag har en enorm tur i mitt liv – trots allt ! Allting löser sig…på nåt vis..i bakändan…i alla lägen. Och snart har jag ju ”provat på alla lägen” här i livet….(hoppas jag).

Och (med hänvisning till Tomas Gunnarsson, ovan) nu VÅGAR jag göra nåt som gör mig LYCKAD – gå på puben och ta en öl i trevliga vänners lag !

 

2013-07-11 Torsdag

Go’morron kära Blogg !

Sol och blå himmel…vad jag ser nu i alla fall…

”EN ANDLIG DAG STUNDAR…”
Ställde ”uret ett snäpp” tidigare för att hinna ”vakna” bättre. ”Rutin-NIsse” ni vet…

Oavsett vad ”dagen har i sitt sköte”, så blir det kul att komma iväg på en ”sightsing”.
Visst vore det kul om jag återvänder hem med nya visdomar….men ställer inga krav eller förhoppningar på det. Försöker alltså att vara ”nollställd”.

—–
Ha ha ! Märks det är ”tidigt” ! Skrev först fel veckodag…och sedan en massa stavfel…
—–

PÅ ÅTERSEENDE..
Hej då min blogg ! Vi ses kanske senare idag ! ”Simma lugnt !” 🙂

 

ÅTER…
En mycket trevlig resa ! Bortsett från den astrala biten…som inte gav mej så mycket nytt…mest bara bekräftelse…så var mötet med trevliga människor och en underbar plats det som gjorde resan så bra. Blev erbjuden att återkomma för att s.a.s. fördjupa bekantskapen och kännedom om platsen.

LÄGGER MÄRKE….
Jag lägger märke till…att jag skriver mindre och mindre ju bättre jag börjar må. Det finns ”inget att skriva om” helt enkelt ! Min ”psykolog-blogg” fungerar alltså som den ska.
Det blir små lösryckta snuttar om ”i princip ingenting”. Jag tappar ”skrivar-tråden”.

INTERNET-DOKTORNS ORD…
Hon sa nåt igår kväll, på chatten, som jag sent kommer att glömma. Hon berättade, trots att hon är kvinna, om hur många kvinnor resonerar, tänker vid separationer.
Men jag kan tänka mig att en ”besviken kvinna” resonerar likadant när denne träffar en ny bekantskap. ”Tack – min Internet-doktor !”

TRÄFFADE FÖR ÖVRIGT….
…en kvinna under dagens ”sightsing” som separerade för X antal år sedan. Men som, det viktiga, valt samma ”livs-inriktning” som jag nu har gjort….”ensam” !
Det stärker mej i min egen tro på mitt eget val !

OCH BARA FÖR ATT…
…så många säger till mej – ”Det klarar du inte! Vänta ska du få se! Ja-ja…var och en är salig i sin tro.” Så blir jag ÄN mer säker ! Vänner, goda vänner – ja – men ALDRIG relation !

_________________________________________________________________________

”När du börjar skylla på andra,
har du inte lärt dig någonting alls”

Tomas Gunnarsson

_________________________________________________________________________

TROFAST…
Jag hävdar med bestämdhet..
ALLTING är ändligt !
OÄNDLIGHET – är ett uttryck som människan skapat för att den mänskliga hjärnan inte klarar av det som är jätte-jätte-jätte stort. Så istället för att ”kruppa” så tar hjärnan den enklaste vägen och förklarar, det ogripbara, ogreppbara som oändligt.

2013-07-10 Onsdag

Go’morron kära Blogg !

Verkar vara halv-grått ute…

Sovit som en klubbad gris ! Min far hade rätt !  🙂

RESUMÈ
Efter en dag på halvfart – igår. Så ska jag försöka få upp lite ”fart” idag igen.
Lade ut lite provocerande inlägg på facebook för att få lite respons…och det fick jag !
Hade besök igår som resulterade i mer ”kännande av personen” ifråga.
Och imorgon ska jag besöka ”Spökjägarna”.  🙂

SJÄLVMORDSTANKAR….
…har jag inte !
Skriver detta bara för att visa på vilket sjukt sätt många (inte alla) söker ”nyheter” på internet och sociala medier. Är DU en av dom ”sjuka” ???

Ja, jag skulle skämmas om jag var besökaren som gått i min ”fälla” !
Jag la ut en länk på facebook till min blogg. Och överskriften till länken kallade jag ”Självmordstankar”. Å se – det nappade nästan direkt !
Hade jag däremot kallat länken ”Nya sköna skor”….hade väldigt få tagit notis om den. Det är det jag vill beskriva med det här – hur fantastiskt sjukt nyhets-sökandet har blivit.

ÄNTLIGEN…
…fick jag tag i ”Gubben i lådan”…som eventuellt har ett boende till mig.  (Positivt !)

JO, JAG DRIVER…
Ja, jag tycker det är intressant att studera människors reaktioner i olika lägen. Man lär sig mycket om människor – i allmänhet – på detta.
Mitt föregående inlägg – självmordstankar – var ett typiskt exempel på hur jag ”manipulerar” människor att göra ”fel saker”. Tänk efter…. Tänk att vi människor är så ”lågintellektuella och naiva” att vi gör sådana saker – som att kolla upp om jag ”verkligen var självmordsbenägen.” I 95 fall av 100 (kanske) så yppar ALDRIG en person med dessa tankar sina planer för någon – det bara händer. Men, detta är som ”bortblåst” ur människors huvuden – logiken saknas i det vardagliga tänket – hos de flesta (inte alla).
Så, med min rubrik reagerade ”smaskighets-, andras olycka-, intrig- ” -delen av hjärnan. Inte den ”logiskt tänkande” !

”Självklart !”…och…”Jag är inte sådan”….tänker nu du som läsare…
Nä, visst ! ”Ingen” läser porrtidningar här i Sverige heller – ändå säljs det sådana för miljarder varje år. Hmmm ???

BLOGG-BÖRSEN
(Antalet besökare på min blogg)

BloggVärdet_20130710”Marknads analys: Tendensen är vikande på börsen. I ett försök att lyfta börsen har Blogg-ministern (jag) gjort några ”halv-tjaskiga” inlägg för att öka intresset för substansen på bloggen. Men, faktum är – tendensen är vikande i ett kortsiktigt perspektiv.”  🙂

EN DRÖM…SOM FÖRSVANN…
I och med den här sista separationen så dog en dröm för mig om att kunna ha en relation där båda parter hjälps åt att ge varandra energi och därmed hela relationen energi.
Det är sorglit !
Visst, det går upp och ned i alla relationer, men i min naiva värld går det hela tiden totalt sett mot en mer ”energirik” relation. Den ”naiviteten” försvann med ett ”plopp” för mej…
Nu finns ingen energi att försöka skapa en ny dröm. Det räcker precis med energi till mig själv och den energi jag ger till vänner – och det blir inget över !
Hädanefter blir energifördelningen i mitt liv: 1) Mig själv. 2) Mina barn. 3) Vänner.
Och så får jag göra det bästa utav det…åren som är kvar….förhoppningsvis en drös.

SKULLE NOG BEHÖVA….
Jag skulle nog behöva gråta en skvätt.
Att gråta har samma effekt som att spy – man blir av med det man mår dåligt av. En befriande känsla ! Men det går inte ! Jag KAN INTE gråta nu! ”I hel_ete heller !”

Jag har väl inte energi nog till det…heller….

KÄNNER MER OCH MER…
…att det var det bästa….det som hände. Jag var tydligen urlakad på energi utan att veta om det. Och hade det fortsatt…vette tusan vad som hänt?
Men, fortfarande är det mina livsinsikter som jag lärt via bokläsande som håller mig på rätt köl. Det är dessa som gör att jag redan nu kan tanka ny energi. Min tidigare erfarenhet visar att tanka energi kan ta hur lång tid som helst, egentligen.

DET ÄR…
”Det är ett fåtal som känner mej – resten tror att dom känner mej.”

IMORGON…
Imorgon ska jag förhoppnings få lära mig vad jag kan. Men, i sämsta fall får jag bara lära mig det jag redan vet.
Låter kryptiskt, men som ledtråd kan jag säga att det har med den astrala-världen och energier att göra.

2013-07-09 Tisdag

Go’morron !

Idag kom frukost före blogg !
(Den som läst sista delarna i gårdagens inlägg…förstår varför.)

FAN ! Höll på att ”schappla bort” måndagens inlägg helt! Men lyckades rädda det ! 🙂

EN DAG FÖR ÅTERHÄMTNING OCH BEGRUNDAN…
Efter en ”halv-jobbig natt” med lite sömn och många tankar, så kommer denna dag att bli rätt så ”projekt-fattig”. Jag måste hela tiden vara på min vakt så att jag har ”balans i livet” och inte förvärrar det som redan är. Därför får allt lov att bara stanna upp ibland….för att med ny energi fortsätta framåt senare.
”Lyssna på sig själv, sin kropp och sitt mentala jag.”

JAG HAR NOG BLIVIT RÄTT OMÖJLIG….
En kompis till mig har upptäckt att jag, i det närmaste, inte går att ”bråka” med längre.
Och ja, det är ju just den effekten jag har velat åstadkomma med mina studier av bl.a. Kay Pollak. Den ”bråk sugne” får aldrig den ”stimulerande energi” denne söker hos mej för att kunna fortsätta bråket. Frustrerande för den ”bråk sugne” – ja ! En vinnande och energibesparande strategi för mej !

Det är en stor och revolutionerande omställning för mej, men kanske än mer revolutionerande och oförståelig hos min omgivning.
”Vad har det tagit åt honom ?” kanske man säger om mej.  🙂
Men, på sikt tror jag att min nya livsfilosofi är en positiv grej för mej – men även för min omgivning. De i min omgivning som nu förstår och uppskattar det jag ”sysslar med”. I andras ögon har man nog bara blivit en ”ko-ko typ”.
Nu verkar det vara så, att vissa människotyper ”måste ha ett litet gräl” för att ”triggas igång” och leva, enligt dom själva, ett normalt liv. En människa som inte grälar är inte normal i deras ögon.

Nu säger jag inte med det att jag aldrig mer kommer att brusa upp och bli förbannad. Men kanske än mer sällan än jag hittills gjort.

DAGENS ”MINI-PROJEKT”…
Kommer att filosofera kring den ”Pamflett-palett” jag ska skapa.
Olika färger – beroende på innehåll.

DAGEN STORA FILOSOFISKA FRÅGA
Vad är det för skillnad på att vara ”rävig”, eller vara ”beräknande” ?
Vilket ord är ”mer positivt”?
Vad är i så fall nyansskillnaden ?

EN HELT ANNAN SIDA…
Jag ska en dag framledes få åka och besöka ”Astrala Nördars Förening” (påhittad pseudonym av mej) 🙂 . Jag är ju sådan…också…som upplever ”det man inte SKA uppleva”.

USCH !
F_n va dagarna går fort när man har roligt ! (mår bra – i mitt fall)…..

KAN SE MIG SJÄLV……
Jag kommer till ett vägskäl snart igen – och det är inte frågan om ”OM” utan ”NÄR”.
När jag återfått det mesta av min energi, så kommer vissa saker att ställas på sin spets.
Relation igen – Nej tack ! Är redan klart det valet ! Men… Jag ÄR dock fortfarande en människa som har vissa drifter. Hur gör man ? ”Frilansande häradsbetäckare”….eller ”Handtrallande missfoster…med skum livssyn.” Vad skulle DU välja ??? Allvarligt… Jag vet inte idag??? Skjuter problemet framför mig.
Eller…så blir det den där ”grå blandningen”….som jag har så svårt för….”svart eller vit” som jag nu ÄR !!
”Ett handtrallande missfoster – som ibland frilansar.” 😀

MEN..för att tillsvidare ”dölja” ovanstående problem, så engagerar jag mig i ”allt” som går att engagera sig i……så länge DET nu håller….

TRODDE JAG VISSTE…
För några dagar sedan trodde jag att hela jag skulle implodera – sugas in i sig självt – av sorg, besvikelse…osv…
Nu är ”min boddy” för liten för mina ”glada känslor”.
Trodde jag hade ett ”facit” på hur separationer skulle gå till… Har idag flera ”variabler” som inte passar in i den ”ekvationen”.
Håller kanske på att bli ”bipolär”… 😛 …med sådana ”dalar” och ”toppar” ?

2013-07-08 Måndag

Go’morron Blogg !

Disigt…

RESUMÉ
Efter en mycket, mycket trevlig kväll, så känns min kropp, som ju de facto i ”grunden-grunden” bara består av energi, som en halvtaskigt fungerande cirkulationspump till en värmepanna… 😛
Förklarig erfodras…”för den klenare bemedlade halvan” av mina läsare.
ALLT, alla saker, du,…mm… ÄR i grunden bara ”klumpar av energi”. Är du med – i tanken ?
Stolen du sitter på – energi.
Dina fingrar – energi,
Människor i din närhet – energi.
…osv.

LÖFVÉN (Efter påpekan…har jag satt dit ett ”F” 😀 ..)
Stefan Löfvén – gjorde i mina ögon – ett rakt igenom perfekt framträdande.
Det som MÖJLIGEN oroar mig…är att han tydligen befinner sig på ”högerkanten av den socialdemokratiska mattan”.
Och hans invit ”åt höger”…. De är som om jag, idag, skulle stövla in på en nattklubb och förklara: ”KVINNOR – jag är öppen för förslag!”…
NÄ, känns inte riktigt bra !

TO-DO LIST…
Sitter och planerar ”mina moves” för den kommande veckan….

(Om DU tror att min ”to-do-list” kommer i bloggen….blir du besviken. Ba så du vet !) 🙂

”SEKTEN” SVÄLLER…
Såg ett inlägg på facebook…av en i norrland boende kompis…
”Du blir vad du tänker” …..löd inlägget.
Underbart !

POSITVT..
Träffade en av min fd:s döttrar….No hard feelings ! Känns skönt ! Inget jag vill…eller efterstävar heller !
Men, min erfarenhet från tidigare separationer säger att man riskerar att ”separera från fler än en person” vid en separation. T.ex. svärföräldrar, barn,…osv. Och får även dom då som  ”presumtiva stalkers”.

NÄ ! Jag har ingen POSITIV erfarenhet av separationer ! DU har helt rätt….

OOOUUSCH !!
Trodde faktiskt inte att jag var SÅ dränerad på energi. Måste ha pågått ett tag…
Men, nu känner jag hur positiv energi hela tiden strömmar in i mej.
JA ! Jag är beredd nu att ta det ”stora språnget” in i en framtid…med ”Moderata förtecken – Sköt dej själv och skit i andra !” (m.a.o. livet som välmående och ensamstående).
Jag ser positivt på framtiden ! Och den inställningen kommer jag INTE att släppa även om tillfälliga motgångar kommer på vägen. ”Plattan pojkar – Nu kör vi !” 😀

KÄNSLA…
”Det är så underbart att kunna njuta av det som korta stunder är så hemskt.”

NU HAR DET BLIVIT ”LITE FÖR BRA” IGEN….
”Blogg-börsen” sjunker…

BloggVärdet_20130708
VAD STÅR DET I PANNAN PÅ MEJ?
Ja, man kan ju undra.
”Bara så där från ingenstans”…så är så många människor så trevliga mot mej.
Okej, jag är matematiskt lagd…men denna ekvation får jag inte ihop… 😛
…OCH FÖR ATT NU IMMITERA EN REPIG VINYLARE (LP)….
….efter min förra separation…. så reagerade ”människor på byn” – där – som om dom såg ”monstret från KualaLumpur” när dom såg mej….

”-Näää-ä! Nu stämmer inte mitt facit !!!” 😀

”- VA F_N….
…mår inte den separerade gubbdjä_len dåligt ?
– NÄ, den separerade gubbdjä_eln mår oförskämt bra ! 😉

UNDERHÅLLSARBETE…
Varför måste alltid alla underhållsarbeten utföras nattetid ?
Ja, jag vet detta är en del i processen att ”läka”. Jag sitter nu här klockan…snart 0300 (tisdag)…och kan inte somna. Har nog försökt !
Det här är nåt som jag förväntar mig att genomgå – sömnlösa nätter. Det finns liksom  med i planeringen för sådana här händelser i livet. Jag vet det sedan förr….
Så, jag tar det med ro. Tur det kommer nu och inte senare när jag, av någon anledning, måste ha min sömn.
Och som min far skulle ha sagt: ”Sover du inte en natt – så sover du garanterat nästa.”
Och, är man bara annars helt frisk…så stämmer det fruktansvärt bra.
Har ställt ”uret” ! Så jag SKA upp en viss tid…oavsett…ändå !

OLOGISKA VARELSER…
Jag står och formligen predikar min ovilja till relationer, kärlek, ….osv..
Och ju mer jag på ett ”maximerat anti-sätt” framför mitt budskap – ju mer blir jag uppsökt av – KVINNOR !! Fattar dom ”nada” ????? ”I’m NOT intressed !”

Blev idag (måndag) hejdad TRE gånger av vad som för mig endast är ”Hej – vänner”. Och om det då bara varit för att fråga hur jag mår… Nä, det är SÅ tydligt att det finns en tanke till…. Men jag låtsas vara oförstående….
Åtminstone två av dom VET JAG har män….

Så, om vi vänder på min situation. Jag skulle definitivt inte behöva oroa mig för att bli ensam… Kan ju kännas tryggt – i och för sig. Men nu är det ju inte så !

🙂 🙂 🙂
Jag brukar jämför kvinnor med en flock får.
Springer man bort ifrån dom – kommer dom.
Springer man efter dom – försvinner dom.

2013-07-07 Söndag

Go’morron…

Klar himmel och sol.

RESUMÈ
Trevlig dag igår. Har REDAN fått nya, helt oförutsägbara, vänner. Och i ett fall ”nästan blivit bjuden dit.”
Hade sms-kontakt sent igårkväll med två nya vänner…och en sedan förr etablerad.

Fick igår nys om ännu ett ”boende alternativ”. Ska djupare undersökas….

DAGENS MÅL..
#Färdigställande av ett första utkast till pamfletter. –  CHECK !
#Undersöka framkommet nytt boendealternativ. – CHECK !
#Duschning
#Tvätt – CHECK !
#Stefan Lövén
#Pilsner… 🙂

RÄTT – MEN ÄNDÅ INTE…
Jag har gjort en första version av en pamflett. Innehållet blev godkänt…MEN ett ”satans litet ord” föll inte ”vederbörande” på läppen. 😀
Och, ja…jag ska profilera mig mer ! Men, inte synas ”i text”. Hmmm? Motsägelsefullt…
Okej, jag köper det ! Det är ju en ”förening” som skall marknadsföras – inte jag, ”lilla-ego-jag”. 😀
Nu ska ”hela bygget” modifieras. Det ska ska bli en ”Pamflett-palett”. Dvs fyra olika pamfletter i olika färger och olika inriktningar. En idé från ”sprudelmästaren” själv – JAG.
Och jag har kollat – det är inte en beprövad metod sedan förr. 😉

Sorry – läsare ! Om det verkat lite ”oprofessionellt”… Men nu kan jag göra ”smajlisar” på rätt sätt…även i bloggen. 😉

MARTIN LJUG…
Säger som Martin Ljung sjöng…
”Viiiiiiii…ska klara av det både gaaaammal å ung…”
Dvs…Jag mår ”omoraliskt bra” idag ! 🙂

FICK EN KONSTIG LIKNELSE…
Jag fick en konstig liknelse i huvudet….
De flesta har någon gång åkt tåg och hamnat i en gammal, utsliten vagn. Och som grädde på moset är det en massa stökiga människor i denna vagn också.
Tänk dig då känslan…
Du kliver av tåget vid nästa station. Går bara över perrongen och sätter dej i en ny, fräsch vagn…med bara några få människor i. UNDERBART !
Enda problemet du har är….att detta sköna, nya, lugna tåg…går åt fel håll !!!

DET är ungefär som mitt liv kan sammanfattas nu.

HOOOPS !
Egentligen underbart !
Hips-vips…så kliver en hel massa fd ”sido-bekantskaper” in i mitt liv. Det är sådana människor som jag hittills bara ”tjooat på” eller sagt hej till.
Frågan jag ställer mig är då: Är det JAG eller DOM som ändrats?
Jag vet svaret – det är jag ! Jag utstrålar nåt helt annat idag… Kanske mer ”kommunikativ” ?

LITE STATISTIK…
Av de som läser min blogg…
…använder 10% Android (mobiltelefoner..oftast)
…använder 38% Ipad
Tankeväckande ! Nästan hälften läser min blogg när de ”är på språng” – inte hemma vid en dator.

2013-07-06 Lördag

<jäääääsp>…orron Blogg !

Solen skiner 🙂

MORGON RESUMÉ….
”Världens bästa anti-depressionspiller….det jag fick igår…verkar ännu !”

Känner en klump av glädje inom mej.

Hörde ”hitten-ditten och datten” på hålan igår.
Do I care? No !…Do I act? No !
Inget stör min inre frid och mitt nya jag !

Ska strax ta en sväng med Zendium….så jag får en ”Kennedy look”.

REFLEKTERAR…OCH KÄNNER…
Visst, som någon påpekade, och som även står i ”min bibel”. Jag kommer att få…med säkerhet…korta återfall till min gamla livsstil. Men, det är det stora hela i mitt liv som betyder nåt. ”Man blir aldrig fullkommlig !”
Känner en längtan att få t.ex. gå och ta en öl en kväll med bara vänner ! För första gången i mitt liv så skulle jag kunna anamma det ”stockholmska pub-livet”…med BARA män som sitter vid bord och snackar. Faktiskt rätt skönt ! Visst, får det vara med någon kvinna också…men, det är bara och endast ”häng” och slänga käft som gäller.

PONERA…ATT GUD FINNS…(är inte religiös !)
Varför skulle jag träffa min fd när jag satt i Bastuträsk?
Ja, inte för min fd skull ! Utan Gud vill att jag skulle komma mig ifrån den byhålan, samt få ny möjligheter i livet. Jag fick inte sluta där…enl honom.

Varför tog mina barn avstånd från mej vid förra separationen?
Ja, för att Gud ville att jag skulle vakna över vad som var det viktigaste i mitt liv – mina barn !
Jag och mina barn har ”inget avstånd” idag !! <3

Varför flyttade jag ned till skåne?
Här visste Gud att jag skulle klara resten av mitt ibland så krokiga liv.

Varför blir jag politiskt aktiv?
Ja, för att knyta till mig riktiga vänner..i ett långt perspektiv.
Gud skiter i vilken politisk åskådning man har.

Varför börjar jag söka efter en inre frid….visdom, Buddism-tankar, Kay Pollak ?
Ja, Gud visste att jag kommer snart att behöva en inre frid. En separation…till !

Det verkar så uttänkt…på nåt vis !

SLUT BRÄNSLE I PUMP 1.
Jag har HELT slutat analysera och tänka på ”hur” och ”varför” allt blev och gick som det gick. Helt bortkastad energi ! Och för övrigt finns inte den energin att tillgå !
Nu går ALL energi åt till mitt inre jag – och dess välbefinnande !
Jag skiter i vad omvärlden säger och tycker. Förr eller senare utkristalliserar sig nya och gamla – trogna vänner ! Det löser sig självt !
Nu är min önskan att få bli lycklig – fast i ensamhet ! Lycklig – med vänner ! Och känna en inre trygghet i mitt ensamma jag.

TOG PROCESSORKRAFT…
Ensamhet vs Tvåsamhet.

Ensamhet. Friheten att besluta över sitt eget liv är berusande. Jag beter mig hur dumt som helst inför mig själv. Jag bestämmer själv hur och på vad jag ska lägga min energi.
Ruskigt ensamt !

Tvåsamhet. Beslut görs oftast efter överenskommelse. Ens beteende bör passa in i det specifika tillfället. Det är fördelaktigt att lägga energi på rätt saker.
”Kan vara”… mysigt.

Tvåsamheten tog av mej en ruskig ”processorkraft” (energi) för att passa in och göra rätt sak vid rätt tillfälle. Ok, jag kanske är FÖR foglig…och får lida för det.
Jag kanske, just nu, dömmer tvåsamheten lite styvmoderligt. Men, jag har just nu ingen energi för en tvåsamhet. ”NADA!”
Och i valet mellan ”energislukande tvåsamhet – och mysighet”…eller ”energisnåla ensamheten – och ruskigt ensamt”….så vinner ensamheten LÄTT just nu !

JA ! JAG JOBBAR MED MIG SJÄLV JUST NU – VIA BLOGGEN ! (Helt rätt !) 🙂

Jag vrider och vänder på ALLT i mitt inre just nu. Men, observera, jag vrider och vänder BARA på mej själv !
Förra separationen vred jag och vände på ALLT – UTOM mej själv ! Det är en himmelsvid skillnad !
Målet med mitt vridande och vändande är att jag ska – trots allt, när allt lagt sig – ha en tom (mental) ryggsäck.

Men, det ”svider” att ”gå hos psykolog! Man mår ”skit-kass” efter ett möte ! Jag vet ! Gick hos terapeut för många år sedan när jag var ”påväg i väggen”. Och efter varje möte kände jag mig som ett ”stort blödande sår” hela jag.
Fick då lära mig, att det är just denna process som smärtsamt gör en ”friskare”.
Nu går jag inte hos psykolog. Men det svider på samma sätt när jag nu, stundvis, vrider och vänder på mig själv. Så, helt fel kan jag ju inte göra… =)

Jag har ett mål, att efter allt jag gått igenom, bli en någotsånär vis och förhållandevis klok man. ”Lite Obi-one-kanobi…” Sedan, om jag når dit – det är skrivet i stjärnorna. Men det är ett, tycker jag, eftersträvansvärt mål.

Jag bygger alltså mitt nya liv ”inifrån och ut”. Börjar med mig själv…och jobbar successivt längre och längre ut ifrån mig.
Istället för att bygga mitt nya liv ”utifrån och in”, med ”substitut” och ”mentala murar” för att klara fortsättningen.
Det – om något – är en ”Hållbar utveckling !”.

”BLOGGEN ÄR MIN PERSONLIGA PSYKOLOG – I KRISENS STUND.”
Den lyssnar på mej – oförtrutet..i ur och skur….

Men !! Man får inte glömma bort att ha roligt emellan det ”djupt rannsakande stunderna”. 🙂

”BLOGG-BÖRSEN”

BloggVärdet

Och….vad var det som fick min blogg att stiga i värde idag ??

INGET HYMLANDE HÄR…
DU som läsare tänker säkert – ”Den där människan mår inte bra!”.
Och…visst som fasen…”Jag mår inte bra!”. Speciellt korta stunder…
Under mina ”break-downs” så ”sugs jag liksom in i mig själv”…och det gör förbannat ont !
Och jag är helt öppen med det…och allt !
Om jag…än en gång… jämför med min förra separation, så erkände jag ALDRIG – ALDRIG – ALDRIG att jag mådde skit då! Jag var ”störst, vackrast och bäst”…så enkelt var det bara.
Men, nu vet jag, att just det berodde på att jag DÅ mådde betydligt sämre än idag.
”Mår man RIKTIGT dåligt mentalt…så är ”förnekelse” ett typiskt symtom.”

——
Har någon form av ”dysleksi-light”…???  Missar bokstäver ibland…. Eller så är det för att jag ser dåligt utan mina ”googles”…
——

2013-07-05 Fredag

Go’morron Blogg !

Känns så skönt !! Nu när jag kommit över osäkerheten.

MIN STATUS:
Vid god vigör.
Äter regelbundet.
Katarren näst intill obefintlig.
Duschar varannan dag ungefär.
Psykiskt stabil.
Förhållandevis glad.
Många sociala kontaktytor per dag.

REFLEKTION..
En mycket viktig bit i ”tillfriskanandet” efter en separation är reflektion över sin situation såväl bakåt, framåt och i nutid. ”Varför händer – hände?”, ”Vad händer – hände?” och ”Vad kommer att hända?” Man kan även fundera över ”handling och konsekvens”. Vad ska jag ta till mig – vad har jag lärt mig – av det som hänt ? Man måste våga ”förändra” sitt liv ”till det bättre” efter händelser som denna. Gör man inte det kommer ”livs-spiralen” obarmhärtigt att fortsätta ”nedåt”. Och att utse sig själv till ”martyr” efter det som hänt…drabbar enbart och endast en själv.
Men, som sagt, det viktigaste är att inse ”vad som gick fel” och (försöka) ändra på det. Annars kommer, med stor sannolikhet, en liknande händelse att drabba en även senare i livet.
Jag har, och kommer att lära och förändra mitt liv bestående efter detta. Varje separation har förändrat mej. Jag försöker att ta med lärdommar från varje tillfälle. Baksidan av detta är att man kan börja upplevas som ”knepig” av andra enär man inte ”ogenomtänkt” slänger sig in i vissa situationer.

BERÖM…
Jag har idag fått beröm för mitt sätt att anamma de visdomsord som bl.a. Kay Pollak, Tomas Gunnarsson…m.fl. gett mej.
Dom fungerar för mej ! Jag blir en lyckligare och mer harmonisk människa av dessa.
Bl.a : ”Gör inte andras problem till dina.” M.a.o. lockas inte in i en väns frustration och ilska över dej. Problemet är ju de facto din väns – inte ditt. Vännen har problem med dej – men det är dock fortfarande din väns problem – inte dina. Bjud inte upp till dans genom att reagera på samma ologiska vis som din vän.

Du mår inte sämre än vad din tanke gör dej till.”

NORRLÄNSK…
Jag agrar nu som människor gör upp i den norrbottniska fjällvärlden. 😀
”Jag ser en presumtiv Judas, förädare, i varje människa.”
Jag vet om det. Jag vet det är fel. Och det är ganska komiskt. Men har varit med om det förr… Detta går över när jag vet hur omgivningen reagerat på min separation. Det tar ett tag innan det är självklart.

JA JUST JA…!
När jag igår kväll satt här och ”tyckte synd om mej själv”….så slogs jag plötsligt av ”verkligheten”.
Jag sitter ju inte ensam i de norrlänska skogarna – denna gången !
Så, jag bestämde att jag ska besöka vänner på andra ställen på den ”skånska halvön” någon dag. Jag kan ju faktiskt ta tåget (buss också)…vart jag vill !! ”Jag bestämmer ju över mitt eget handlande” nu ! ”Den icke-begränsande tillvaron känns ovan !”

Se möjligheterna i varje situation !

OPINIONSMÄTNING…..
Detta diagram visar intresset för min separation i antalet läsare den senaste tiden.

NyhetLivslängd_jpgLägg märke till att intresset svalnar fort när ”intrigerna” i mitt skrivande inte finns kvar.
Nu förstår man principen bakom alla ”utröstnings-program” på tv. Om det inte skulle fällas en enda tår, och snyftas lite, i varje program, så skulle folk sluta titta.
Tänk er ett sådant program – där den utröstade blir glad och glatt skuttar iväg ut ur serien…. Hmmm?  Den serien skull snabbt möta sitt öde. Lika så gör nu min blogg.
”Inga skräniga, tårfyllda familjescener = Inga bloggläsare.”

Jag påstår då: Du som läsare är en person som gläds åt andras olycka !
Du svarar reptilsnabbt: NÄ!! Det är jag INTE alls det !
Jag: Så, då ser du aldrig på utröstningsprogram på tv då ?
………

NÅT SMASKIGT….SOM HÖJER LÄSARSIFFRORNA….
Kanelbullar…… Har köpt kanelbullar ! Det är väl smaskigt !
Vad trodde DU jag menade ??? 😀

TESTADE MIG SJÄLV…
Försökte igårkväll framkalla ”kärlekskänslor”…(med våld)
”I helvete det gick !” Som att ropa på taxi i sahara…
M.a.o. jag lurar inte mej själv på något vis. Jag är ”död” kärleksmässigt.

KVINNORS SYN PÅ KARLAR…
En kvinnlig vän undrade hur jag, på sikt, skulle klara mig…om jag en dag fick en kvinna i mitt knä ? Hennes syn var, lite grovt tillyxat: Karlar = Knullmaskiner. 😀
Då sa jag – tre separationer och åldersskillnaden mellan jag och henne.
That’s the answer !
Kul ! För hon är högutbildad och kunnig (?) i ämnet.  😀

KVÄLLSRONDEN….
”Patienten har haft en hel dag utan svackor. Fortsätter hälsotillståndet att förbättras..så här..så är en förflyttning från intensiven till vanlig avdelning möjlig.”

INTE NOG UPPSKATTA…
Jag kan inte nog uppskatta min nya inre frid och min nya syn på livet !
Har aldrig kunnat drömma om att en ”tankemässig inställning” (justering) skulle ha så stora positiva konsekvenser.
Jag vet att böckerna jag läst gjort ”rokad” i min hjärna…men inte att det skulle bli så här.

Förr kunde jag ”gå igång” för det minsta lilla…och göra irrationella grejer. Nu är denna tanke så fjärran.
Visst, jag har haft små föraningar under förhållandets sista tid. Och trodde nog att det skulle stanna därvid.

2013-07-04 Torsdag

 

Den som älskat, aldrig glömmer.images
Den som glömt, ej älskat har.
Den som älskat, men som glömt,
visste ej vad kärlek var.”

_________________________________________________________________________

INGEN…
”Ingen ska hädanefter få krossa mitt hjärta !  taggtråd
Ingen ska få chansen !
Ingen kommer jag att fullt lita på !

Ingen ska få mej att lida kärlekssmärta !
Ingen ska jag bjuda upp till sista dansen !
Ingen ska få möjlighet att ifrån mej gå !”

_________________________________________________________________________

Go’morron Blogg !

Vädret: ”Sol i ena hörnet…och nederbördsmoln i det andra.”

Dags för ”Dagens Zendium-leende” !  =D

SKORPOR…
Känner att jag just nu bara behöver vara….bara existera….för att hitta mig själv igen ”bland alla sår-skorporna”.
Och denna typ av sår-skorpor skapar med automatik valkar….hårda valkar….känslomäsiga valkar !

MURAR OCH RYGGSÄCKAR…
Vad jag kommer att passa mej ruskigt noga för är att bygga framtida (mentala-) murar. INGEN människa är totalt mur-fri. Men, jag vill bara ha de murar som jag behöver för att klara vardagen ! Min (mentala-) ryggsäck ska vara tom…på så när som kanske lite damm i botten. ALLA har en ryggsäck ! Men vad som är i den varierar högst vesäntligt.

KÖRT…
Den som läser min blogg…och har en hyfsat fungernade hjärna…räknar nog ut med hjälp av dikterna jag skrivit ovan…att det är ”ganska kört” !

VEM VILL INTE…
Ja !….
Vem vill inte dela livet med någon man tycker om? Alla…Även jag !
Vem vill inte bli älskad? Alla…Även jag !
Vem vill inte känna förälskelse? Alla…Även jag !
Vem vill inte ha mys och närhet? Alla….Även jag !
Vem vill inte kunna trösta och bli tröstad?…Alla..Även jag !
Men…
Det ”kostar” i form av energi, förtroende, tillit, tålamod,….
Och…  ..Det är DET jag inte längre har !!!  Tyvärr…måste jag säga….

HÖR…
Eftersom jag nu är av den natur jag är och pratar mycket med folk – överallt, så får jag, om än i luddiga formuleringar, höra vad som tycks, tänks och sägs om mej ..och min ”fd”:s… situation just nu.
Åter igen… Jag ÄR förberedd på ”det värsta”  – ”vis av erfarenhet”. Vad som känns skönt för mig är att jag idag kommer att hantera en ”otrevlig situation” annorlunda än förra gången. POSITIVT !
Kay Pollak. ”Den människa som ondgör sig på dej – är den som av er två har problem. Inte du !
_________________________________________________________________________

MINA LIVSFILOSOFIER I DAGSLÄGET.

AGERA…. TÄNK LOGISKT OCH KONSTRUKTIVT…

Ge aldrig den människa som verbalt och mentalt misshandlar dej fritt husrum i din hjärna.
M.a.o. gå inte och tänk på, älta, det den andre sagt och gjort. Ruska det av dej och tänk att problemet egentligen inte är ditt. Det är ett försök av den andre att projicera sina egna problem på dej. -FALL INTE I DEN GROPEN-

Att osakligt munhuggas med en idiot – visar bara på att det finns två av dessa.
M.a.o. kämpa inte i en strid ingen kan vinna !

Tänk i varje situation: Vad är det VÄRSTA som kan hända?
M.a.o. om du tänker så…så inser du snabbt att det ”oftast” inte blir det hemskaste som händer….Om ”det hemskaste” överhuvudtaget existerar….
Om nu det hemskaste alternativet verkar vara det enda möjliga, och att det hemskaste ändock är ”överkomligt”. Välj då detta alternativ !

Att bara svara ”Och?” eller tiga på en för dej idiotisk fråga….är fortfarande INTE straffbart !
Men, det lär ju reta frågeställaren till vansinne ! Alltså…
Den människa som ondgör sig på dej – är den som av er två har problem. Inte du !

Det finns ALLTID en strimma av ljus även i de mörkaste stunder.

Att en människa pratar ofördelaktigt om dej med sina vänner betyder bara att denne känner sig underlägsen dej.
M.a.o. att prata skit om någon annan är bara ett tecken på att din motståndare är dig övermäktig. Detta kompenserar du genom att försöka få stöd för dina idéer hos andra.

Att alltid agera lugnt och sakligt är en styrka.
Men…”ett retsamt lugn” hos dej kommer att frustrera motparten – och visa på dennes svaghet. T.ex. behåll vanlig samtalston ÄVEN när motparten höjer rösten – av frustration.

_________________________________________________________________________

FOLK VET INTE…
Vänner och bekanta jag träffar nu vet inte hur dom ska hantera mej, eller vad dom ska tro. De flesta har troligen aldrig sett min seriösa sida…och tror att jag driver med dom nu.
Har mötts av svaret: ”Ta den om Röd Luvan också…” i telefonen när jag krasst berättat min situation. Okey, jag har lagt ribban. Men, jag tar FÖRGIVET att ALLA människor KAN TÄNKA. Man kanske inte ska det…??? Dom verkar tro att jag är ”glad och spattig” hela tiden….hela tiden ! Visst, jag gillar att glädja andra människor – även på min egen bekostnad. Men, ALLA mynt har väl (för fasen) TVÅ SIDOR ! Trodde alla visste det ???

INTRESSANT…
Nu har jag hittills inte mött så många, men minns dom väl från förra separationen.
De jag pratar om är de personer som spontant säger: ”-Djävla idiot!” till en när dom får höra att man separerat.
Vad jag både lärt mej och läst mej till…av dom som kan…så är denna spontana, ”ryggmärgs-reaktion”, hos dessa personer egentligen ett uttryck för motsaten. Det är en försvarsreaktion mot nåt som dom inte förmår själva. Kanske rent av lever dom själva i en dålig relation – och skulle egentligen behöva separera – för att må bra. Men, har troligen inte vågat, eller nåt, ta sig ur sin egen skit.
Mitt eget senaste fall av detta, där kom personen rätt snabbt med en halvtaskig ursäkt – och sade sig senare förstå. Ett bevis på att det första var en instinktiv försvars grej, och det andra, kom när hjärnan hunnit ifatt, och insåg hur dumt det egentligen lät.

OBSERVERA !
Jag kommer ALDRIG att säga något ofördelaktigt om min ”fd” oavsett vad jag känner inombords – eller får höra om mej själv ! 
Jag gjorde, och gör, så mot mitt förra ”X” och har haft igen det med råge på senare tid.
Men helt klart – det svider ibland att få höra…om sig själv…utan att få ge igen.
Men, se det hela som en fotbollsmatch. Om en spelare fäller en annan varvid den fällde slår den fällande. Vem får då det hårdare straffet? Jo, den som ger efterslängen !

EN DIKT… …som jag fått av en kompis.
Vad rätt du tänkt,
vad du i kärlek vill,
vad skönt du drömt,
kan ej av tiden härjas,
det är en skörd,
som undan honom bärgas,
ty den hör evigheten till.
Gå fram, du mänsklighet!
var glad, var tröst,
ty du bär evigheten i ditt bröst.”  / Rydberg

SAKTA – SAKTA…
…så börjar det visa sig vilka ”man har kvar” – och inte ! Ja, jag pratar vänner…
Men, med risk för att bli tjatig – ”vis av erfarenhet” så vet jag att DET KOMMER att bli så !
Men vilka som stannar…det vet man däremot aldrig. Och den här gången tar jag INGEN för given. Och då menar jag verkligen INGEN ! Förra gången tog jag, speciellt en person, men en handfull förgivna. ALLA svek !! Så, erfarenheten säger mig – ”Räkna inte med NÅGON !”
”Det finns en presumtiv Judas i varje vän vid en separation.”

=D Ha ha! ”” Alla vänner blir permiterade – och får själva söka anställning igen”” =D

”AND STILL COUNTING….”
Träffade en ”förhållandevis nära vän” ikväll när jag handlade. Ställde ”enkät-frågan”.
”-Ooosch! Å fy fan! Självklart gjorde du rätt !”

FÖRSÖKER SÄTTA ORD PÅ….
Många frågar: ”-Hur mår du ?” Och det är så svårt att precist säga HUR !
Men jag har funderat och känt efter. Och det bästa och mest överensstämmande svar jag har är: ”Jag mår bättre NU än vad jag gjorde när jag TRÄFFADE min ”fd”…mer än ett år efter separationen från mitt ”förra ”X”. Säger det nåt ???
”Inte bra ! Men i jämförelse jävligt-bra!”

MINA SYNAPSER…
Mina tankegångar är inte stabilt negativa längre. De växlar nu från typ ”Dåligt samvete”…till ”Skönt komma ur skiten.”  Ett sundhetstecken ??? Kanske….
Trolig orsak till det ostabila läget är miljöpåverkan – dvs råd från vänner.

BARA EN REFLEKTION…
Kan det inte vara jobbigt att läsa min ”långa blogg” i en mobiltelefon ???
Flera gör det ! Jag är väl för ”gammelmodig”….

SUMMERING AV ÅREN….
Nu när man tagit steget ut… …så verkar man bara ha gått ”runt-runt” dessa år. Inte kommit någon vart – framåt. I.o.f.s så är jag kanske extremt mål-fixerad….
Mycket har gått i ”okonsekvensens tecken”…på nåt vis.
Känns som om det aldrig blivit något ”permanent liv”…”alltid på språng mot nästa”.
Men, många vänner har jag fått !