Lördag, 2010-01-16

Gissa??  =)  Mulet !!!

Gick ned på gymet på förmiddagen och körde ett ben-pass. 170kg i benböj, 100kg i vadpress och 70 i ”goodmornings”.

Sitter och läser Psykologi. Kapitel 20 – Perception.
Perceptionspsykologi – om hur vi upplever och upplevelser av den yttre verkligheten.
Yttre faktorer – signalens intensitet, storlek och avvikelse från andra signaler.
Inre faktorer – egna behov, förväntningar, känslor.
Storlekskonstans – hur vi uppfattar t.ex. storlek och djup i en bild.
Gestaltteori – ta fram de mönster och gestalter som vi människor i förstahand  uppfattar.
Subliminal perception – uppfatta signaler utan att vara medveten om det.
Social perception – uppfattande av andra människor och deras beteende.
Reklam psykologi – bygger till stor del på hur vi uppfattar signaler utifrån.

Nattlektyr.
Tydligen är min blogg så bra att den duger som nattlektyr, eller så är den så dålig att den används för att somna-in….

Fredag, 2010-01-15, ….dagen efter ”Kick-box”…

Mulet…

Igår kväll var jag på ett ”Kick-n-box” pass med My. Jag trodde jag skulle ”dö”. Jag har tränat en stor del av mitt liv, och den största delen har jag tränat med vikter på stång. Jag har alltså ”gett järnet” i ca 6 – 10 sekunder…sedan vilat. På ”Kick-n-box” så ger man järnet i 1,5 timmar !!!!! Jag vet, jag har ingen muskelkondis. =(  Men det var trots allt en positiv upplevelse. Ska även försöka mig på ”Body pump” …få se vad som ger mest.

Har lånat ”The Universe in a Nutshell” av Stephen Hawking. Den är på engelska och är tänkt att bli den bok som jag ska resensera på engelska B -kursen.

Skönt är att skita i meterdjup snö för snön sköljer skiten ur skitan…. gammalt djungelordspråk” =)
Jag antar att min vän vid fjället också begagnar sig av djungelordspråk. Hmmm?

Onsdag, 2010-01-13

Gråmulet…men fortfarande snö på marken.

Hade min första Engelska B lektion i Åstorp igår kväll. Femton var anmälda till kursen…sju kom. Det var jätte-roligt och läraren verkade toppen…trots sina 29 år bara… 😉

Varit på Samhällskunskap-lektion idag. Diskuterade medias vinklingar av olika händelser.

Lucas har haft sönder headsetet till datorn,,,, !!! >(

Söndag, 2010-01-10, Träningsvärk….

Nästan klar himmel och ca -1 grad.

Har beställt protein på Gymgrossisten. Bara 1kg nu…. men ska beställa 8kg inom kort.

Vädret har fått ”fnatt”! Abisko har +3,3 grader och nere i jämtland/dalarna är det ned emot -25 grader….och här ett par minus över lag.

Har hjälpt min fru att komma-igång med matematiken. Hon repeterar ”Matte A” nu….för att senare tenta-av Matte B.

Fredag, 2010-01-08, ”Comback på gymet…”

Sol och kallt !! Någonstans kring -10 grader.

Lucas till pappa…

Varit på komvux och informerat om mina schema-krockar. Jag ska ju vara i Klippan, Åstorp och Lund SAMTIDIGT ibland. Och tågtiderna till Lund är ju inte anpassade till mitt plugg precis.

Fick idag ett beslut på att jag verkligen bor där jag bor…………………ÄNTLIGEN !!!

Har varit och kört mitt första ben-pass på gymet på ca 3,5 år . Ooooh vad jag har tappat !  Ca 100 -150 kg mindre i knäböj kör jag med nu. Okey, maxvikt kanske jag klarar ca 200kg idag….men då körde jag 6×6 på 220kg !!!!
Är även jätte-glad över att min fru också tränar på gymet !! Hon tränar, helt oberoende av mej, sina ”skutt pass” och dyl.
Har det ganska bra egentligen. Tar hissen ned. Går med foppa-tofflor till gymet…där jag byter skor. Nästan lite lyxigt ! =P

Torsdag, 2010-01-07

Disigt, ca -10 och sol.

Jag har idag – ÄNTLIGEN – kommit igång med mina komvux-studier. Har varit på den första introduktions-lektionen.

Nu händer saker ”slag i slag”.  Har idag anmält mej – men även Lena har – på gymet! Nu är det ”rebuilding” som gäller. Vi är nu den ”Plugg-tränande familjen”….Hmmm?…..KUL !!

Hörde att elpriset för imorgon är upp i 10 kronor/kWh !!!! Lite dyrt liksom….. Tur att vi bor i lägehet och har ett fast pris/avtal. Normalpriset är någonstans 0,6 – 1,0 kronor/kWh.

Onsdag, 2010-01-06, Trettondagen…

Mulet och nollgradigt.

Har börjat läsa om Freud, Pavlov…med flera. KONTRASTERNAS-KONTRAST till min ”matte-fysiska-värld”.
Jag ser redan ”olika typer” av människor….enligt Freud:s beskrivning. Det är ”DETET”, ”JAGET” och ”ÖVERJAGET”.
Har hittat mej själv i en av beskrivningarna, men även Lena.
Jag tolkar , så här spontant, ”DETET” som reptilhjärnans funktioner. ”JAGET” som den ”intellektuella-människohjärnan” samt ”ÖVERJAGET” som den ”roll” vi spelar för oss själva och för omgivningen – imagen.

Ha!!! Jag slog vad med min fru om vad jag hade för resultat på högskoleprovet. Hon trodde på ett lägre värde och jag på ett högre. ”Om det är det högre, får jag 1000-spänn då?”, sa jag. Gick på studera.nu och skrev ut sidan. DET HÖGRE VÄRDET !!! Nu ska frun min betala medlemsavgiften på Corpus, gymet, som är just 1000:-kr.

”Bearbetar” mej själv…på nåt vis…
ENGELSKA B
SAMHÄLLSKUNSKAP A
SVENSKA C
RÄTTSKUNSKAP A
PSYKOLOGI A
samt
MATEMATIK E
KEMI A
och
FYSIK – Den vetenskapliga metoden

…det är vad jag gör i vår.

Tisdag, 2010-01-05

Nollgradigt och snöfall.
Hörde att det visst kommit upp till en halvmeter på andra sidan sundet….och det var visst påväg hit också…!

Har lånat en psykologibok….men det tar emot att överhuvudtaget öppna den. Men jag måste…!!!
Har ingen bok i rättskunskap ännu. Letade på nätet , men hittade inget av värde.
Men !!! Fysikboken har jag redan plöjt ca 20 sidor i !!! =)

Klagade hos hyresvärden igår enär vi bara hade 15 grader inomhus…och elementen var på full-fart. Nu har energibolaget (fjärrvärme) skruvat på lite mer kräm till våra vattenburna element….och det känns redan.

Känner mig mer ”taggad” att plugga än någonsin förr!! Jag vet egentligen inte varför, men kanske beroende på faktorer i min omgivning….????….!!!! Har någon sorts konstig ”harmoni” i kroppen som gör mej ”plugg-sugen”. Det låter ju hur sjukt som helst.

En kul notering. S.k. ”vänner” till min mor ”säger upp” bekantskapen nu då det inte går att ”mjölka ur” min mor ”nyheter om mej”. Ha ha !! Gu´va bra jag mår !!!