”Den som älskat, aldrig glömmer.
Den som glömt, ej älskat har.
Den som älskat, men som glömt,
visste ej vad kärlek var.”
_________________________________________________________________________
INGEN…
”Ingen ska hädanefter få krossa mitt hjärta ! 
Ingen ska få chansen !
Ingen kommer jag att fullt lita på !
Ingen ska få mej att lida kärlekssmärta !
Ingen ska jag bjuda upp till sista dansen !
Ingen ska få möjlighet att ifrån mej gå !”
_________________________________________________________________________
Go’morron Blogg !
Vädret: ”Sol i ena hörnet…och nederbördsmoln i det andra.”
Dags för ”Dagens Zendium-leende” ! =D
SKORPOR…
Känner att jag just nu bara behöver vara….bara existera….för att hitta mig själv igen ”bland alla sår-skorporna”.
Och denna typ av sår-skorpor skapar med automatik valkar….hårda valkar….känslomäsiga valkar !
MURAR OCH RYGGSÄCKAR…
Vad jag kommer att passa mej ruskigt noga för är att bygga framtida (mentala-) murar. INGEN människa är totalt mur-fri. Men, jag vill bara ha de murar som jag behöver för att klara vardagen ! Min (mentala-) ryggsäck ska vara tom…på så när som kanske lite damm i botten. ALLA har en ryggsäck ! Men vad som är i den varierar högst vesäntligt.
KÖRT…
Den som läser min blogg…och har en hyfsat fungernade hjärna…räknar nog ut med hjälp av dikterna jag skrivit ovan…att det är ”ganska kört” !
VEM VILL INTE…
Ja !….
Vem vill inte dela livet med någon man tycker om? Alla…Även jag !
Vem vill inte bli älskad? Alla…Även jag !
Vem vill inte känna förälskelse? Alla…Även jag !
Vem vill inte ha mys och närhet? Alla….Även jag !
Vem vill inte kunna trösta och bli tröstad?…Alla..Även jag !
Men…
Det ”kostar” i form av energi, förtroende, tillit, tålamod,….
Och… ..Det är DET jag inte längre har !!! Tyvärr…måste jag säga….
HÖR…
Eftersom jag nu är av den natur jag är och pratar mycket med folk – överallt, så får jag, om än i luddiga formuleringar, höra vad som tycks, tänks och sägs om mej ..och min ”fd”:s… situation just nu.
Åter igen… Jag ÄR förberedd på ”det värsta” – ”vis av erfarenhet”. Vad som känns skönt för mig är att jag idag kommer att hantera en ”otrevlig situation” annorlunda än förra gången. POSITIVT !
Kay Pollak. ”Den människa som ondgör sig på dej – är den som av er två har problem. Inte du !”
_________________________________________________________________________
MINA LIVSFILOSOFIER I DAGSLÄGET.
AGERA…. TÄNK LOGISKT OCH KONSTRUKTIVT…
”Ge aldrig den människa som verbalt och mentalt misshandlar dej fritt husrum i din hjärna.”
M.a.o. gå inte och tänk på, älta, det den andre sagt och gjort. Ruska det av dej och tänk att problemet egentligen inte är ditt. Det är ett försök av den andre att projicera sina egna problem på dej. -FALL INTE I DEN GROPEN-
”Att osakligt munhuggas med en idiot – visar bara på att det finns två av dessa.”
M.a.o. kämpa inte i en strid ingen kan vinna !
”Tänk i varje situation: Vad är det VÄRSTA som kan hända?”
M.a.o. om du tänker så…så inser du snabbt att det ”oftast” inte blir det hemskaste som händer….Om ”det hemskaste” överhuvudtaget existerar….
Om nu det hemskaste alternativet verkar vara det enda möjliga, och att det hemskaste ändock är ”överkomligt”. Välj då detta alternativ !
Att bara svara ”Och?” eller tiga på en för dej idiotisk fråga….är fortfarande INTE straffbart !
Men, det lär ju reta frågeställaren till vansinne ! Alltså…
”Den människa som ondgör sig på dej – är den som av er två har problem. Inte du !”
”Det finns ALLTID en strimma av ljus även i de mörkaste stunder.”
”Att en människa pratar ofördelaktigt om dej med sina vänner betyder bara att denne känner sig underlägsen dej.”
M.a.o. att prata skit om någon annan är bara ett tecken på att din motståndare är dig övermäktig. Detta kompenserar du genom att försöka få stöd för dina idéer hos andra.
”Att alltid agera lugnt och sakligt är en styrka.”
Men…”ett retsamt lugn” hos dej kommer att frustrera motparten – och visa på dennes svaghet. T.ex. behåll vanlig samtalston ÄVEN när motparten höjer rösten – av frustration.
_________________________________________________________________________
FOLK VET INTE…
Vänner och bekanta jag träffar nu vet inte hur dom ska hantera mej, eller vad dom ska tro. De flesta har troligen aldrig sett min seriösa sida…och tror att jag driver med dom nu.
Har mötts av svaret: ”Ta den om Röd Luvan också…” i telefonen när jag krasst berättat min situation. Okey, jag har lagt ribban. Men, jag tar FÖRGIVET att ALLA människor KAN TÄNKA. Man kanske inte ska det…??? Dom verkar tro att jag är ”glad och spattig” hela tiden….hela tiden ! Visst, jag gillar att glädja andra människor – även på min egen bekostnad. Men, ALLA mynt har väl (för fasen) TVÅ SIDOR ! Trodde alla visste det ???
INTRESSANT…
Nu har jag hittills inte mött så många, men minns dom väl från förra separationen.
De jag pratar om är de personer som spontant säger: ”-Djävla idiot!” till en när dom får höra att man separerat.
Vad jag både lärt mej och läst mej till…av dom som kan…så är denna spontana, ”ryggmärgs-reaktion”, hos dessa personer egentligen ett uttryck för motsaten. Det är en försvarsreaktion mot nåt som dom inte förmår själva. Kanske rent av lever dom själva i en dålig relation – och skulle egentligen behöva separera – för att må bra. Men, har troligen inte vågat, eller nåt, ta sig ur sin egen skit.
Mitt eget senaste fall av detta, där kom personen rätt snabbt med en halvtaskig ursäkt – och sade sig senare förstå. Ett bevis på att det första var en instinktiv försvars grej, och det andra, kom när hjärnan hunnit ifatt, och insåg hur dumt det egentligen lät.
OBSERVERA !
Jag kommer ALDRIG att säga något ofördelaktigt om min ”fd” oavsett vad jag känner inombords – eller får höra om mej själv !
Jag gjorde, och gör, så mot mitt förra ”X” och har haft igen det med råge på senare tid.
Men helt klart – det svider ibland att få höra…om sig själv…utan att få ge igen.
Men, se det hela som en fotbollsmatch. Om en spelare fäller en annan varvid den fällde slår den fällande. Vem får då det hårdare straffet? Jo, den som ger efterslängen !
EN DIKT… …som jag fått av en kompis.
”Vad rätt du tänkt,
vad du i kärlek vill,
vad skönt du drömt,
kan ej av tiden härjas,
det är en skörd,
som undan honom bärgas,
ty den hör evigheten till.
Gå fram, du mänsklighet!
var glad, var tröst,
ty du bär evigheten i ditt bröst.” / Rydberg
SAKTA – SAKTA…
…så börjar det visa sig vilka ”man har kvar” – och inte ! Ja, jag pratar vänner…
Men, med risk för att bli tjatig – ”vis av erfarenhet” så vet jag att DET KOMMER att bli så !
Men vilka som stannar…det vet man däremot aldrig. Och den här gången tar jag INGEN för given. Och då menar jag verkligen INGEN ! Förra gången tog jag, speciellt en person, men en handfull förgivna. ALLA svek !! Så, erfarenheten säger mig – ”Räkna inte med NÅGON !”
”Det finns en presumtiv Judas i varje vän vid en separation.”
=D Ha ha! ”” Alla vänner blir permiterade – och får själva söka anställning igen”” =D
”AND STILL COUNTING….”
Träffade en ”förhållandevis nära vän” ikväll när jag handlade. Ställde ”enkät-frågan”.
”-Ooosch! Å fy fan! Självklart gjorde du rätt !”
FÖRSÖKER SÄTTA ORD PÅ….
Många frågar: ”-Hur mår du ?” Och det är så svårt att precist säga HUR !
Men jag har funderat och känt efter. Och det bästa och mest överensstämmande svar jag har är: ”Jag mår bättre NU än vad jag gjorde när jag TRÄFFADE min ”fd”…mer än ett år efter separationen från mitt ”förra ”X”. Säger det nåt ???
”Inte bra ! Men i jämförelse jävligt-bra!”
MINA SYNAPSER…
Mina tankegångar är inte stabilt negativa längre. De växlar nu från typ ”Dåligt samvete”…till ”Skönt komma ur skiten.” Ett sundhetstecken ??? Kanske….
Trolig orsak till det ostabila läget är miljöpåverkan – dvs råd från vänner.
BARA EN REFLEKTION…
Kan det inte vara jobbigt att läsa min ”långa blogg” i en mobiltelefon ???
Flera gör det ! Jag är väl för ”gammelmodig”….
SUMMERING AV ÅREN….
Nu när man tagit steget ut… …så verkar man bara ha gått ”runt-runt” dessa år. Inte kommit någon vart – framåt. I.o.f.s så är jag kanske extremt mål-fixerad….
Mycket har gått i ”okonsekvensens tecken”…på nåt vis.
Känns som om det aldrig blivit något ”permanent liv”…”alltid på språng mot nästa”.
Men, många vänner har jag fått !