Om Hans-Eric

Är en man av norrlänska härkomst. Född i Västerbottens inland. Har tre barn och är gift för tredje gången. Nu med en underbar skånska som jag lever ihop med i skåne.

2013-07-04 Torsdag

 

Den som älskat, aldrig glömmer.images
Den som glömt, ej älskat har.
Den som älskat, men som glömt,
visste ej vad kärlek var.”

_________________________________________________________________________

INGEN…
”Ingen ska hädanefter få krossa mitt hjärta !  taggtråd
Ingen ska få chansen !
Ingen kommer jag att fullt lita på !

Ingen ska få mej att lida kärlekssmärta !
Ingen ska jag bjuda upp till sista dansen !
Ingen ska få möjlighet att ifrån mej gå !”

_________________________________________________________________________

Go’morron Blogg !

Vädret: ”Sol i ena hörnet…och nederbördsmoln i det andra.”

Dags för ”Dagens Zendium-leende” !  =D

SKORPOR…
Känner att jag just nu bara behöver vara….bara existera….för att hitta mig själv igen ”bland alla sår-skorporna”.
Och denna typ av sår-skorpor skapar med automatik valkar….hårda valkar….känslomäsiga valkar !

MURAR OCH RYGGSÄCKAR…
Vad jag kommer att passa mej ruskigt noga för är att bygga framtida (mentala-) murar. INGEN människa är totalt mur-fri. Men, jag vill bara ha de murar som jag behöver för att klara vardagen ! Min (mentala-) ryggsäck ska vara tom…på så när som kanske lite damm i botten. ALLA har en ryggsäck ! Men vad som är i den varierar högst vesäntligt.

KÖRT…
Den som läser min blogg…och har en hyfsat fungernade hjärna…räknar nog ut med hjälp av dikterna jag skrivit ovan…att det är ”ganska kört” !

VEM VILL INTE…
Ja !….
Vem vill inte dela livet med någon man tycker om? Alla…Även jag !
Vem vill inte bli älskad? Alla…Även jag !
Vem vill inte känna förälskelse? Alla…Även jag !
Vem vill inte ha mys och närhet? Alla….Även jag !
Vem vill inte kunna trösta och bli tröstad?…Alla..Även jag !
Men…
Det ”kostar” i form av energi, förtroende, tillit, tålamod,….
Och…  ..Det är DET jag inte längre har !!!  Tyvärr…måste jag säga….

HÖR…
Eftersom jag nu är av den natur jag är och pratar mycket med folk – överallt, så får jag, om än i luddiga formuleringar, höra vad som tycks, tänks och sägs om mej ..och min ”fd”:s… situation just nu.
Åter igen… Jag ÄR förberedd på ”det värsta”  – ”vis av erfarenhet”. Vad som känns skönt för mig är att jag idag kommer att hantera en ”otrevlig situation” annorlunda än förra gången. POSITIVT !
Kay Pollak. ”Den människa som ondgör sig på dej – är den som av er två har problem. Inte du !
_________________________________________________________________________

MINA LIVSFILOSOFIER I DAGSLÄGET.

AGERA…. TÄNK LOGISKT OCH KONSTRUKTIVT…

Ge aldrig den människa som verbalt och mentalt misshandlar dej fritt husrum i din hjärna.
M.a.o. gå inte och tänk på, älta, det den andre sagt och gjort. Ruska det av dej och tänk att problemet egentligen inte är ditt. Det är ett försök av den andre att projicera sina egna problem på dej. -FALL INTE I DEN GROPEN-

Att osakligt munhuggas med en idiot – visar bara på att det finns två av dessa.
M.a.o. kämpa inte i en strid ingen kan vinna !

Tänk i varje situation: Vad är det VÄRSTA som kan hända?
M.a.o. om du tänker så…så inser du snabbt att det ”oftast” inte blir det hemskaste som händer….Om ”det hemskaste” överhuvudtaget existerar….
Om nu det hemskaste alternativet verkar vara det enda möjliga, och att det hemskaste ändock är ”överkomligt”. Välj då detta alternativ !

Att bara svara ”Och?” eller tiga på en för dej idiotisk fråga….är fortfarande INTE straffbart !
Men, det lär ju reta frågeställaren till vansinne ! Alltså…
Den människa som ondgör sig på dej – är den som av er två har problem. Inte du !

Det finns ALLTID en strimma av ljus även i de mörkaste stunder.

Att en människa pratar ofördelaktigt om dej med sina vänner betyder bara att denne känner sig underlägsen dej.
M.a.o. att prata skit om någon annan är bara ett tecken på att din motståndare är dig övermäktig. Detta kompenserar du genom att försöka få stöd för dina idéer hos andra.

Att alltid agera lugnt och sakligt är en styrka.
Men…”ett retsamt lugn” hos dej kommer att frustrera motparten – och visa på dennes svaghet. T.ex. behåll vanlig samtalston ÄVEN när motparten höjer rösten – av frustration.

_________________________________________________________________________

FOLK VET INTE…
Vänner och bekanta jag träffar nu vet inte hur dom ska hantera mej, eller vad dom ska tro. De flesta har troligen aldrig sett min seriösa sida…och tror att jag driver med dom nu.
Har mötts av svaret: ”Ta den om Röd Luvan också…” i telefonen när jag krasst berättat min situation. Okey, jag har lagt ribban. Men, jag tar FÖRGIVET att ALLA människor KAN TÄNKA. Man kanske inte ska det…??? Dom verkar tro att jag är ”glad och spattig” hela tiden….hela tiden ! Visst, jag gillar att glädja andra människor – även på min egen bekostnad. Men, ALLA mynt har väl (för fasen) TVÅ SIDOR ! Trodde alla visste det ???

INTRESSANT…
Nu har jag hittills inte mött så många, men minns dom väl från förra separationen.
De jag pratar om är de personer som spontant säger: ”-Djävla idiot!” till en när dom får höra att man separerat.
Vad jag både lärt mej och läst mej till…av dom som kan…så är denna spontana, ”ryggmärgs-reaktion”, hos dessa personer egentligen ett uttryck för motsaten. Det är en försvarsreaktion mot nåt som dom inte förmår själva. Kanske rent av lever dom själva i en dålig relation – och skulle egentligen behöva separera – för att må bra. Men, har troligen inte vågat, eller nåt, ta sig ur sin egen skit.
Mitt eget senaste fall av detta, där kom personen rätt snabbt med en halvtaskig ursäkt – och sade sig senare förstå. Ett bevis på att det första var en instinktiv försvars grej, och det andra, kom när hjärnan hunnit ifatt, och insåg hur dumt det egentligen lät.

OBSERVERA !
Jag kommer ALDRIG att säga något ofördelaktigt om min ”fd” oavsett vad jag känner inombords – eller får höra om mej själv ! 
Jag gjorde, och gör, så mot mitt förra ”X” och har haft igen det med råge på senare tid.
Men helt klart – det svider ibland att få höra…om sig själv…utan att få ge igen.
Men, se det hela som en fotbollsmatch. Om en spelare fäller en annan varvid den fällde slår den fällande. Vem får då det hårdare straffet? Jo, den som ger efterslängen !

EN DIKT… …som jag fått av en kompis.
Vad rätt du tänkt,
vad du i kärlek vill,
vad skönt du drömt,
kan ej av tiden härjas,
det är en skörd,
som undan honom bärgas,
ty den hör evigheten till.
Gå fram, du mänsklighet!
var glad, var tröst,
ty du bär evigheten i ditt bröst.”  / Rydberg

SAKTA – SAKTA…
…så börjar det visa sig vilka ”man har kvar” – och inte ! Ja, jag pratar vänner…
Men, med risk för att bli tjatig – ”vis av erfarenhet” så vet jag att DET KOMMER att bli så !
Men vilka som stannar…det vet man däremot aldrig. Och den här gången tar jag INGEN för given. Och då menar jag verkligen INGEN ! Förra gången tog jag, speciellt en person, men en handfull förgivna. ALLA svek !! Så, erfarenheten säger mig – ”Räkna inte med NÅGON !”
”Det finns en presumtiv Judas i varje vän vid en separation.”

=D Ha ha! ”” Alla vänner blir permiterade – och får själva söka anställning igen”” =D

”AND STILL COUNTING….”
Träffade en ”förhållandevis nära vän” ikväll när jag handlade. Ställde ”enkät-frågan”.
”-Ooosch! Å fy fan! Självklart gjorde du rätt !”

FÖRSÖKER SÄTTA ORD PÅ….
Många frågar: ”-Hur mår du ?” Och det är så svårt att precist säga HUR !
Men jag har funderat och känt efter. Och det bästa och mest överensstämmande svar jag har är: ”Jag mår bättre NU än vad jag gjorde när jag TRÄFFADE min ”fd”…mer än ett år efter separationen från mitt ”förra ”X”. Säger det nåt ???
”Inte bra ! Men i jämförelse jävligt-bra!”

MINA SYNAPSER…
Mina tankegångar är inte stabilt negativa längre. De växlar nu från typ ”Dåligt samvete”…till ”Skönt komma ur skiten.”  Ett sundhetstecken ??? Kanske….
Trolig orsak till det ostabila läget är miljöpåverkan – dvs råd från vänner.

BARA EN REFLEKTION…
Kan det inte vara jobbigt att läsa min ”långa blogg” i en mobiltelefon ???
Flera gör det ! Jag är väl för ”gammelmodig”….

SUMMERING AV ÅREN….
Nu när man tagit steget ut… …så verkar man bara ha gått ”runt-runt” dessa år. Inte kommit någon vart – framåt. I.o.f.s så är jag kanske extremt mål-fixerad….
Mycket har gått i ”okonsekvensens tecken”…på nåt vis.
Känns som om det aldrig blivit något ”permanent liv”…”alltid på språng mot nästa”.
Men, många vänner har jag fått !

2013-07-03 Onsdag

Go’morron Blogg !

Sovit ordentligt …?….idag. Nästan 8 timmar !

Solen skiner, och det verkar vara en fin dag.

KAY…
Jag skrev ett mail till Kay Pollak igår och berättade hur mycket nytta av hans bok jag har nu. Jag fick ett fint tack och svarsbrev tillbaka.
Utan hans insikter och kunskap hade jag troligen reagerat på ett helt annorlunda sätt idag. De insikter han givit mej har gjort mej lugn, sansad och mer realistisk. Jag beter mej helt annorlunda än vad jag gjort förr. Jag upplever medmänniskor helt annorlunda än förr. Jag tar framförallt annorlunda beslut än förr.

MOD…
En känsla jag känner igen…
Det krävs mod att ta steget ut i det okända. För mig är det att ta steget in i en framtid som ensamstående med de utmaningar det kan innebära.

ENSAMSTÅENDE
Jag vill poängtera att jag INTE är singel ! Jag är ENSAMSTÅENDE !
Det kan tyckas löjligt att anmärka på det, men det finns en nyansskilland i betydelsen.
SINGEL = Ensam, men mottaglig för förhållande-tankar.
ENSAMSTÅENDE = Ensam, men ”upptagen”.
Visst, det är inte uppenbart hur jag tänker, som en kompis sa. Men, vad jag vill poängtera är att jag absolut inte är intresserad av att ”hoppa på tåget…något tåg” igen !

GENETISKT??
Intressant reflektion…
Jag besökte en kompis, och vi började filosofera över det att vissa saker verkar komma tillbaka i släkten som hänt förfäder förr i tiden.
T.ex. min morfars-farfars-farfar….hade tydligen också relationsproblem. Han gifte om sig flera gånger under sin livstid. Och enligt min kompis så KAN vissa företeelser komma tillbaka ungefär i vart sjunde led. Och, det blir det i mitt fall… ”Jag lever min anfaders liv”…?

”REKLAM” =D
”Jag är inte bara pappa, utan även ensamstående ungkarl.

Och som ensamstående ungkarl så rekommenderar jag mina vänner att använda Zendium – för ett fräscht ungkarls-flås.”  =D
Har jag sett reklam…eller ?
Köpt tandkräm och nya tandborstar….var väl det jag ville ha sagt med det…

SMASKIGT…
En intressant iakttagelse….som jag känner igen sedan ”förra gången”….
För en månad sedan hade min blogg ca 5 (olika) besökare per dag.
NU…i skrivande stund…har den 22 per dag.
”Vadan detta plötsliga intresse???” Ha ha ha ha !!!

VARFÖR….
Varför ska jag sitt här och ha dålig samvete?? Det var ju faktiskt motparten som klargjorde att känslorna inte fanns på plats. Försöker tänka på vad mina vänner har sagt – att jag gjorde rätt under rådande omständigheter. Och att det går inte att bygga vidare på nåt som saknar en grund.
Åter igen…TACK alla mina vänner för ert stöd och de råd jag fått…och fortfarande får !
Det är nog bara jag som är inne i en svacka…..och det vet jag att jag kommer att ha och få med jämna mellanrum nu ett tag….”vis av erfarenhet”.

MOR…
Verkar som om min 82-åriga mor har fattat situationen och varför. Hon är ”himmelsvitt” lugnare vid denna separation än vid förra. ELLER…så har hon insett det omöjliga för hennes son ???  =D

TITANIC…
Jag gjorde nog rätt…på lång sikt. Jag tog ”ett djupt andetag och hoppade av båten” istället för att stanna och ”följa båten till botten”.
Vid förra ”kryssningen” lämnade jag ”båten” sedan den hade ”sjunkit en bit”. Och det var mycket jobbigare än detta….men båda smärtar !

KRITISKT MEN STABILT…
Nu är ”mentala-svacka-anfallet” över ! Puh !!! Behövde både lustgas och pacemaker för att komma igång igen ! =D

PEP-TALK…
Jag vet jag är stark ! Jag vet att jag klarar detta ! Jag har gjort det förr…och blivit starkare!
Och NU ska INGET för störa mej och min planerade njutningfulla andrahalva av livet !
”I’ll do it !! I know I’ll make it ! I can feel the force!….Yeah, go for it !”

FULL DAG…
”-Nä hörru, min kära Blogg ! Nu måste jag nog ta hand om mitt andra skötebarn – Bingen !
Nanna nu så gott, så fortsätter vi våra förtroliga samtal imorrn ! Natti-natti Blogge !”  =D

2013-07-02 Tisdag

Go’morron Blogg !

Cirka 5 – 6 timmars sömn i natt också ! För lite egentligen, men jag vet att det brukar vara så här.

EN DOKTORS RÅD…
Jag chattade med ”min personliga internet-doktor” sent i natt. Doktorn visade sig vara en ”psyk-doktor” också ! =) Hon menade på att, om jag efter tre misslyckade, längre förhållanden fortfarande inte hittat rätt människa i mitt liv, så är jag på rätt spår som tänker ”ensamhet” framöver i livet. Det vill säga inga fasta relationer – bara vänner.
Jag har tydligen en tendens att pricka av människor som inte alls passar i mitt liv. Samma problem som kvinnor som bara träffar karlar som misshandlar …t.ex.
Och av någon anledning, som jag inte kan förklara själv, så verkar ”min hjärna” vara nöjd med det. Det vill säga, ingen lust att ”söka” relation igen – till motsats mot förra separationen – som ju periodvis var en lång ångestfylld resa inför ett faktum att eventuellt bli ensam. Hmmm? konstigt !
Kan kanske vara att jag nu är nöjd med de tre barn jag har. Det ska inte bli fler avkommor från min sida. Jag har passerat ”mitten av livet” med ”två snäpp”…och ”bäst före datum” är s.a.s. utgånget. Min hjärna verkar vara medveten om det – utan att jag tänkt på det. M.a.o. en inställnings-förändring har skett hos mej.
Blir förvånad över mej själv !

ORSAKEN HETER ”JAG”…
Det finns en annan stor skillnad nu – och då.
Då, liksom nu, började jag skriva blogg när jag blev ensam. Men, då var bloggen ett stort ”hatbrev” mot allt och alla i min omgivning, som citationstecken – ”försatt mej i den djävliga situationen” – då !
Nu vet jag genom studier av ”förståsigpåare” – typ Kay Pollak och Co – att min situation i livet just nu…är helt avhängigt av mitt eget handlande – och endast mitt !
Så, jag, men även generellt alla människor, kan inte klaga på min livssituation – i stort. Den är ”egen-orsakad”. Kanske är det därför som jag nu, i den uppkomna situationen, känner ett oförklarligt lugn ? Å andra sidan…vad ska jag göra åt det som redan hänt ??

JAG DRABBAR INGEN…
Känner på nåt vis – ”Japp! Här och nu! Vad göra?”. Det som har hänt – har ju hänt, och livet går ÄNDÅ vidare. Och mitt sätt, ”belastar” bara en person här i världen – jag själv. Om jag råkar gör nåt fel, så är det bara jag som får lida för det. Ingen annan ! Skönt på ett sätt !

ERFARENHET…
Märks det på nåt vis att jag varit med om detta förr ? Och att jag faktiskt tänkt igenom ”orsak genom egen handling” – och försökt lära av det ?  =)

UTBROTT???
Å andra sidan. Om nu min fd. livskamrat tappat känslorna för mig. Skulle det hjälpa på nåt sätt att jag agerade som ”en ny-nackad höna” och irrade rundor och förde ett jäkla oväsen ? NÄ !! Faktiskt en ny insikt hos mej…om man jämför med förra separationen. Så, därför så existerat inte ordet ”svartsjuka” i min sinnesvärld just nu. Vad hjälper det om jag går omkring och ”plågar mej själv” med svartsjuka? Ingenting !

”Gud så härligt medveten jag känner mej !!” =)

HUR KLARAR…
Har idag diskuterat olika personliga läggningar. T.ex. en inbunden personlighet. Hur påverkar ”större kriser”, typ separationer, en inbunden och tystlåten person ? Vilken förmåga har dessa personer att lösa och få utlopp för sina svikna känslor? Kan det vara så att denna typ av människor lättare faller in i en depression efter svåra kriser ?

KÄFTEN…
Jag vet bara, att det troligen är käften som räddar mej från en djup personlig kris. Min läggning som en förhållandevis öppen person är också en positiv effekt.

ENKÄT…
F.ö. så har jag nu 13 (tretton) personer (9 kvinnor, 4 män) som tycker att jag agerade rätt när jag ”sköt ut mej ur ett kärleksfattigt förhållande”.
Håller snart på att ha fått den bekräftelse jag behöver för att känna mig ”trygg” i vad jag gjort – och som jag gjorde av ren ”ryggmärgs-reflex”, dvs utan att tänka efter först.

AVSAKNAD…
Vad som är lite märkligt – för mej – är att jag ännu inte fällt en tår !
Då var det någon som sa: ”-Du har redan gjort bort sorgearbetet – mentalt – när du anade att allt inte stod rätt till.”

MITT NYA LIV…
Mitt liv kommer TROLIGEN att te sig enligt följande. Säker kan man aldrig vara…
Jag har ”spanat in” en etta med pentry. Om jag nu får den…
Och med det utrymmet blir det svårt (men, givetvis allt går) att ta ned mina barn hit. Så, därför kommer det troligen att bli att jag åker upp till dom – oftare än dom har varit ned hit till mej hittills. Det finns rätt stor risk/chans att mitt liv blir nåt åt det hållet hädanefter.

Mitt liv kommer troligen att handla om politik, jobb och plugg…till stora delar.

Har nu ordnat med tillfällig eftersändning av post !  =)

PIPA-IN…
Har fått ännu ett bevis på hur viktigt det är med vänner ! Jag fick bara för mig att besöka ett ställe… Så jag ”dök-in” där och möttes av glada miner…och rappt munläder ! =) Precis som jag vill ha det !

!!!!!!!!

JAG har inget emot att min dotter har kontakt med min fd livspartner. Absolut inte !
Hon är väl som sin far ! Hon gör inte skillnad på människor oavsett vad dessa har gjort tidigare.

!!!!!!!!!

NÄRHET EXKLUSIVE SEX SAKNAS…
Efter en lång tid utan kärlek, inte sex medräknat – alltså alla övrig kärlek förutom sex, så var det orden ”Jag vet inte” som fick min bägare att rinna över. Jag reagerade intuitivt. Jag har sagt tidigare att jag kommer INTE att tollerera en lika lång tid ”utan kärlek” som jag gjort i tidigare förhållanden. Jag är ”bränd”! Och, bränt barn skyr elden. Jag har alltså lägre tolleransnivå på hur länge ”en kris” får pågå innan det blir för mycket.
Har förklarat för min äldre dotter allt och att jag mår egentligen väldigt bra. Så bra som man kan – och får – efter en besvikelse i kärlek.

FINNS INTE !
Och ”OM….OM…OM… så, NÄ !” Den kvinna som skulle ha den energin och förståelsen för att locka mej igen —– HON FINNS INTE !!! Och jag har inga som helst ambitioner att ens försöka mig på ett ”kärleks-spektakel” igen !! Det tar helt enkelt för mycket av mej …eftersom, när jag är kär så ger jag 150% av mig själv ! Och NU finns det inga ”150%”…och lär aldrig finnas igen….tyvärr ! ”Jag är förbrukad i kärlekssammanhang !”

JAG SKITER I VEM SOM LÄSER…
Ja, jag vet att min ”fd” läser min blog ! Min dotter berättade det för mig. Och jag sa ”-Jag vet !”…..Det här: 83.183.193.143 är min ”fd”. Så enkelt var det !!!
Men, det gör inget ! Allt som man lägger ut på internet får ju ALLA läsa =D ….eller räkna med att ALLA läser ! Och jag skriver inget här som är hemligt eller att skämmas för ! =)

Imorgon är det ”Mittwosch”…”Srida”….eller helt enkelt Onsdag.
Kommer att sova gott i natt efter en givande pratstund hos ”Kungen”….med bärs och tv-tittande. Behöver ju ”sova-igen” (om det nu går) en hel del. Och imorrn blir det ”knapptryckningar” för kommande händelser i mitt (nya) liv. Spännande !

God natt !!…min tålmodiga och trogna vän…Bloggen !!

2013-07-01 Måndag

Go’morron blogg !

Klockan är strax 0700. Och jag har sovit i ca fem timmar i natt. Skönt !
Jag har en del sömn att ta igen, om vi säger så.

BEKRÄFTELSE – HALVDAN?
Jag har idag, som den ”bekräftelse-människa” jag nu är, frågat ett tiotal personer, med majoritet av kvinnor om jag gjorde fel som satte ned foten vid ett tveksamt svar på en kärleksfråga. Svaret var enhälligt: ”Acceptera ALDRIG halvdan kärlek. Det ska vara 100 eller noll !” Känns för mej lite lugnare med dessa svar.

Men jag har börjat ana…att jag vet nog inte hela sanningen….om varför det blev som det blev….

”KORSKOPPLAD TREVLIG KOMPIS”
Ordspråket säger (?) : ”Om man sätter en folkpartist i bilen, så får man köra honom ända fram.” (Eller det var kanske inte så man sa???)
Får hur som helst kanske en folkpartist som resesällskap till norrland senare i sommar. Kul !

”LONLEY, I’M SO LONLEY…”
Jag vet, av erfarenhet, att den ensamhet man upplever efter en separation är jätte jobbig. Som nu….för mej !!! Men, jag vet också att jag har mina barn och massor med vänner ”där ute” (i norrland och här i skåne) som stöttar mig i denna situation. Och, bara den tanken gör det hela mer uthärdligt !

OÖNSKADE TANKAR…
Usch !!!! vad jag tänker mycket nu…. NÄ!!! Nu ska vi bara låta tiden ha sin gilla gång.
(Uppmaning till mig själv)
För…tiden läker ”alla” sår. Och det är så nära sanningen som man kan komma…har jag lärt mej.

”E DE NÅ KVINNLIGT KOLIOX?”
Försöker att tänka i ”propagandistiska” tankebanor….mitt i allt… Ska tillverka pamfletter till nästa marknad. (Jag visste inte vad PAMFLETTER var förrän nu…)

FÖRRA GÅNGEN VAR DET GYMET…
Jag kommer nog att försöka ”dränka” mina nuvarande bekymmerstankar med mer politisk aktivtet….och eventuellt schackspelande i en klubb…. Med andra ord ENGAGERA mig mer…i nåt !

ENSAM – MED HELA VÄRLDEN FÖR FÖTTERNA…
Egentligen borde jag ju se det här som ”tidernas möjlighet!”. Jag är ”fri” igen och står mitt i en ”hubb” (kopplingsbox för flera USB-anslutningar…t.ex.) i livet nu, med ”massor” av valmöjligheter….”anslutningar till hubben”. Borde utnyttja tillfället och ”förverkliga” drömmar och mål….  BORDE !!!…är ju rätt ord…men…
Det här är ett sådant tillfälle i livet då man skulle vilja skynda på tiden lite. Vill ju inte bara sitta här….”och skrumpna”.

ALLTID NÅT POSITIVT…
Tänker Kay Pollak: ”Det finns ingen dyster stund i livet som inte har en enda ljus strimma av positivism i sig.” Och jag försöker hitta ”strimman” nu…..

STENÅLDERS-SURFARE…
Ha ha ha !!! Sitter och studerar mina besökare på bloggen och upptäcker att det är någon ”omodern snubbe” som fortfarande kör med windows XP.
De e ju jag !!! Ha ha ha !!!

”ÅÅÅ, JAG KAN SPOLA…”
Egentligen….har jag det inte så för_annat dåligt !! ”I-lands problem”…egentligen ! Om man tänker efter…. Mat, tak över huvudet och massor med vänner….och ”water closet”… =D
Framför allt är jag idag glad för min ”något glappa käft”. För, utan alla dessa vänner som jag skaffat hade detta varit outhärdligt !
Minns, förra separationen, när jag blev sittande mellan ”tre tallar och ett ren-arschle”…mitt i ”ingenstans”…i norrland. Det värsta med det var nog avsaknaden av vänner inom rimliga avstånd. Ja, tre mil…var ”nära” till en vän DÅ !!

Märker ni hur jag letar ”ljus-strimmor” i mitt nuvarande liv ????  =)

”Dr PHIL LUNDGREN…”
Blev för övrigt ”separations-konsult” idag till en väns ”separerande väninna”.
”Full av visdom” (jag då) talade jag om för min vän hur denne skulle bete sig – och inte – för att kunna vara ett stöd till den separerande vännen. Det var till råga på allt väninnans FÖRSTA separation. Och ”av visdom lärd” (jag då – igen) förklarade jag att den första separationen man är med om ÄR den värsta ! Man beter sig helt enkelt FEL !
Nu rekommenderar jag INTE att man separera flera gånger….för att bli vis ! Inte alls !!
Vad man egentligen vill ha som ”separand” (Kan man kalla det så ? Separerande människa) är någon som LYSSNAR – LYSSNAR…och LYSSNAR…på den ”klago-sång” man häver ur sig. Man får framför allt ALDRIG säga: ”-Det har du redan berättat. ” till separanden. Den separerande MÅSTE få ”nöta” ur sig sina besvikelser, aggressioner och känslor. Det är troligen enda sättet för separanden att bli ”någotsånär frisk” igen.
Att som separerande bara sitta och tänka själv – utan att få berätta allt för någon – kan vara förödande för denne.
”Medikamenter och alkohol” – glöm det !! Det fördröjer bara tillfrisknandet – om någonsin.

2013-07-01 (imorrn) Nästa epok av mitt liv…

Känner mig mentalt slut ! Kanske inte så konstigt….
Har aaaaaaa-anat att nåt var i görningen….men inte detta !

Är så glad att jag studerat Kay Pollak, Tomas Gunnarsson…m.fl. Deras tankar och uppmaningar är till stor hjälp nu !

Jag uppskattar verkligen all den omtanke och stöd jag får nu !!! Vet egentligen inte hur jag kan förtjäna detta…???

Verkar som om jag blir kvar här i ”söderns nejder”. ”Kompisarna” inom politiken ville ha mej kvar….och då bestämde jag att det fick avgöra ! =)
Det kan vara en fördel för mig att bo kvar här nere….när det blir dax att söka jobb..t.ex.

Och så har jag bestämt !!! Det blir fler resor per år upp till barnen nu !! ”DÄRMED BASTA!”

Boende…och införskaffande av flyttlådor…är vad som gäller här näst !

Lördag 2013-06-29–30, Jag orkar inte mer !!!!

Nu har jag försökt med tre förhållanden (gift).

Vart och ett av dom har bara ”tagit av mej” på ett eller annat sätt.
Jag orkar inte GE längre ! Det är av självbevarelse drift också.
Nu ska jag vara den jag trivs bäst att vara – mig själv !

Nu ska jag vara själv !!! Inga fler kvinnor i mitt liv….”som bara ska ha – ha – ha !!!”…av känslor och medlidande. Jag har tre barn som jag är stolt över. Dom är mitt liv ! Jag har gjort  vad jag ska i kärlekslivet. Och jag är stolt över vad jag gjort ! Jag behöver inte känna någon panik över att mitt liv varit förgäves. De år jag har kvar – kan jag vara själv – och vara lycklig med det !

Tyvärr blev det så här….den här gången också. Nu har jag försökt TRE gånger – varit gift tre gånger och i ”längre” förhållanden – NU RÄCKER DET !!

Jag känner mig mer beslutsam än någonsin. Känner ingen oro eller ångest ! Bara bestämd ! Det är MITT, och bara mitt, fortsatta liv som gäller !!

Hur ska jag orka med att ca en gång per år få höra att jag ”kanske inte är älskad” ?
NÄ ! Det orkar jag inte nu ! Har det varit för 15 år sedan had jag nog ”kämpat mot bättre vetande”. Men NU har jag ingen ork kvar för kärlek, och framförallt inte ”intriger” i ett förhållande. Det är kanske att ge upp för lätt ? Men, med min bakgrund, med två separationer före denna, så har kämpaglöden försvunnit. Jag hoppas kunna leva bekymmersfritt resten av mitt liv – utan kärleksbekymmer. Och det gör jag tydligen bäst genom att vara ensam !

Var mitt liv nu blir av…det vet jag inte i skrivande stund. Vet bara att det här går inte längre. Jag bönade och bad i över sju år i mitt förra förhållande. Jag gav allt…till ingen nytta och ”bottnade” som människa efter det uppbrottet.
Det som händer nu har hänt tre eller fyra gånger förr i det pågående förhållandet. Men, vis av erfarenhet, så har jag inte tänkt ge bort hela mig själv en gång till – till ingen nytta.

Jag känner mig stark ! Till skillnad från förra uppbrottet så har jag i princip ingen ryggsäcka att bära på. Jag känner mig mentalt stark ! Jag vet att jag klarar det. Jag vet att det svider. Men, jag vet också att man går stärkt ur sådana saker som denna.

Jag kommer INTE…obs ! I N T E…. att söka någon ny partner ! ”Över min döda kropp” släpper jag in någon nu !

Känner mig förvånansvärt lugn…. Nästan så att jag inte fattar det själv. Men, jag har jobbat med mitt psyke det senaste året. Läst böcker om att finna ro i sig själv. Och det verkar ha slagit rot. ”Vem är min bäste vän? – Jo jag själv ! ”

Det senaste, och sista, förhållandet har dock inte varit betydelselöst för mig. Den ”enstöring” jag skulle ha blivit efter förra förhållandet är universums-skillt annat än den jag kommer att bli nu. Jag är glad, trygg i mig själv…kanske det viktigaste… och beslutsam.

Söndagens kortvariga spörsmål kretsar kring en beställd utlandsresa.
Skulle DU, som läsare, åka på en utlandssemester med någon som klargjort att denne inte älskar dej ??….för barnens skull???
Ja, jag åker INTE med en som INTE ÄLSKAR MEJ (snarare tvärtom) på en utlandsresa!
Det ska till en ”hejdundrande kärleksförklaring” av denne för att jag ska åka ! Och de tror jag inte på…

Hamnade tillslut på en tältsäng…hos vänliga själar !! <3

Ooooops !!! Fick medhåll och medkänslor av mitt förra X !!!  Roligt =)

Torsdag, 2013-04-11

Ett grått täcke täcker skåne…. Ca +3 grader.

Hela världen sitter och håller andan. Ska Kim Jong Un avfyra…eller ej…?
Läste idag också att Ryssland uppdaterar sin militära förmåga för att snabbt kunna ”angripa”.

I händelse av ett kärnvapenkrig….
Vi sitter här framför våra datorer och tar internet förgivet. Som om internet och datorerna skulle bestå förevigt. Vi litar på att information och nyheter alltid finns där. ”Vår livlina, internet, är dessvärre en mycket bräcklig livlina.”

Söndag, 2013-04-07

Boken av Kay Pollak verkar ha resetat mej totalt. Känner mej i och för sig lugnare och säkrare i mig själv, men desto mer tvekande i andra frågor, som varit självklara tidigare.
Som t.ex. Är jag en politiker ?…som person… Har nog inte de vassa armbågar som behövs för att inte bli en gammal gubbe som bara sitter på kommunens politiska möten. Och det har jag redan bestämt – det vill jag INTE bli ! Jag vill ha utmaningar i mitt liv !
”Egen-företagar-genen” i mig har vaknat till liv igen. Men, full av visdom, så får den bara segla med i mitt liv tills vidare.