Om Hans-Eric

Är en man av norrlänska härkomst. Född i Västerbottens inland. Har tre barn och är gift för tredje gången. Nu med en underbar skånska som jag lever ihop med i skåne.

2013-04-02, Tisdag

Blev lurad av min son igår att jag skulle bli farfar igen….. Skrattade efteråt….men även en liten känsla av besvikelse. Hade ju varit kul !

Funderar över min politiska gärning. Är jag politiker ? Är jag för lite ”rävig” ? …..troligen…

2013-03-05, Måndag

Håller på med mitt uppsatsskrivande… Blir ”galen” när jag måste vända ”ut och in” på mig själv för att få till det.

Har idag installerat skrivaren i min nya dator…även i Lenas nya…för ”trådlösa utskrifter”.

Hej kära blogg !

Det var ett tag sedan….ett bra tag sedan…

Har haft fullt upp i livet och därför inte haft tid att sätta mig ned och skriva några rader.

Julen 2012 har passerat, med Sara på besök.

Nyår, med gäster och deras medhavda fyrverkerier.

Sportlovet, med Emmy på besök.

Och jag har fyllt 52 år….Huuu!!
Fick en ny dator (lådan, stationär) av min mor på min födelsedag. En ASUS vision, 3,7GHz APU, 12GB minne, 1TB HD….kortsagt TOPPEN !

2012-10-19, Fredag

Har varit och kollat mitt blodtryck idag igen. Hade 167/94. Det går sakta men säkert nedåt.

Lena jobbar 11.30 – 17.00.

Både Lucas och Sebbe ska till pappa över helgen.

Jag har idag beställt en flygbiljett till Emmy för nedresan till höstlovet.

2012-10-18, Torsdag..

Känner mig så konstigt matt. Om det beror på mitt blodtryck vet jag inte. Men det känns som om jag håller på att bli jätte sjuk.
Hade 171/106 igår vid kontrollen. Har även ökat på min dosering av medicin till två tabletter per dag. Utöver medicinen tar jag även vitlökstabletter, som ju sägs ha en viss blodtryckssänkande effekt, samt är bra för blodkärlens elasticitet.

2012-10-13, Livets förgänglighet….

Hej !

Efter en tids frånvaro ifrån bloggskrivandet så känner jag det är dags igen.
Orsaken till detta är en händelse i närtid i mitt liv.

I torsdags, 2012-10-11, drabbades jag av näsblod som varade i ca 2,5 timme. Jag åkte in till Helsingborg för att bränna blodkärlet i min näsa. ”So far so good” !

Vid näsbränningen gjordes en rutinmässig blodtryckskontroll. Det visade sig att jag hade 210 i övertryck och 170 i undertryck (210/170). Lätt sagt ”åt helvete” för högt. Men, inget gjordes av läkaren åt detta….då! (????)

Jag gick…GICK…till vårdcentralen här i Klippan för att kolla upp mitt blodtryck mitt på dagen följande dag – fredag. Då hade jag 206/140 !
Jag fick träffa en läkare som tyckte detta var ”näst intill akut, utan att vara jätte akut”. Han kallade det för en tickande bomb.

Han gav mig en remiss till akuten i Helsingborg på medicin.
Där lades jag på en brits, fick kanyl i armen samt 3 tabletter – blodtryckssänkande. Jag svarade, min kropp, med att blodtrycket gick upp istället…efter ca en halvtimmes väntan. Då satte dom in, via kanylen, en intravenös medicin som jag sent om cider dock reagerade på. När jag åkte därifrån hade jag ”bara” 160/110…som ju fortfarande är för högt….men dock lägre.

Jag har nu fått ”Plendil” (5 mg, en tablett/dag) blodtrycksmedicin att ta över helgen och återkomma till vårdcentralen här i Klippan på måndag för kontroll och ”justering”.

Med facit i hand…och en stunds eftertanke….
Jag var, mer än jag ville erkänna, på väg över till ”andra sidan”. Jag kände igen mina reaktioner från då jag 2002 upptäcktes ha en ”anarysm” (bubbla på blodåder) på halspulsådern. Läkaren sade vid det tillfället att bör undvika att ha ett undertryck högre än 90. (Nu 110 !!…som högst 170!! ) Jag blev ”speedad” och skämtade bort alla ”skämmande förklaringar” jag tillskrevs när jag låg där. HEMSKT !

När så medikamenterna äntligen gjorde verkan på mej så infann sig ett lugn som jag inte känt på länge. Jag kände mig 5 kg lättare, trots att jag inte var det, Det tyder ju på att min kropp gått på högvarv ett bra tag…och att min kropp ”brummat” rätt högt, och att jag gjort det till ett normalläge.

Så, tack för min näsblod ! Det var en ventil för trycket och talade om för mig att min kropp inte mådde så bra. Som en kompis sade till mej idag: ”Ventilen kunde ju lika gärna ha suttit på insidan av huvudet….med avsevärt värre konsekvenser.

Än en gång har jag blivit ödmjuk inför livet – och vad livet är !

Söndag, 2012-04-22

Sol och varmt…och årets första åska hörd.

Emmy var här under påsklovet, men tyvärr var det bara skit-väder hela tiden.

Jag har tagit kontakt med en shaman i skåne för att diskutera det jag upplever.

Varit på Demokratidagen i stockholm. Ett utmärkt tillfälle att skapa nya kontaktytor.

Känner att jag är påväg mot ”mitt gamla jag”, men i en ny tappning….på gott och ont.