Måndag, 2010-10-11, Första dagen som lärare…..

Kallt och dimma på morgonen….sol och klar himmel på eftermiddagen.

Har idag, för första gången i livet,  jobbat (vikarierat) som matematiklärare på högstadiet. Har haft en 7:a, två 9:or – SAMTIDIGT samt en 6:a i matematik. Jag HAR prövat på att vara i ”korselden” verkligen !
Jag funderar hur de som utbildar sig till lärare och är i 19 – 25 års åldern klarar det ”bombardemang” man blir utsatt för som ny lärare? Eleverna (på högstadiet) TESTAR en verkligen. Har du den minsta lilla ”spricka i fasaden” så attackerar dom den obenhörligt och skoningslöst ! Om jag inte haft den livserfarenhet och inställning till livet som jag nu har….hade dom kört över mej på ”studs” !! Det är den hårda och bistra sanningen.
Och man undrar hur vissa elever NÅGONSIN lär sig nåt…över huvud taget….!!!???

Jag går ikväll i någon sorts ”bubbla” och analyserar första dagen som lärare. Det är en dj_ulsk massa med intryck ! Det har aldrig gått att förbereda sig för nåt sånt. Man måste ” fejsa allt” för att förstå….. Förstår nu betydelsen av VFU:n !

Jag har nog fått en ”chock” !!!!  Är helt ”TILT” efter praktiken. Tur att jag inte fick den under kommande VFU…. =P

Söndag, 2010-10-10

Sol…dimma…

Jag och min fru har haft en mysig, barnfri, helg….. =)

Städade en laptop igår kväll åt några kompisar.

Vi var på två loppis-ar igår med Kid och Åse. Fyndade bl.a. ljusstakar.

Har idag varit och uppvaktat svärfar som fyller 65 år.
Uppvaktningen fick en ”hastig sorti”.

Har pirr i magen för att jag ska vicka som lärare imorrn….”first time”….=P

Onsdag, 2010-10-06

Halvmulet…

Har varit på besök i Ljungbyhed där jag skulle ha gjort min VFU (praktik). Träffade där den handledare jag skulle haft. Det visade sig att han skulle gå på föräldraledighet efter nyår. Jag tyckte det lät inget bra, så jag har nu fått tillstånd ett byte av handledare och placering. Ska ju trots allt ha samma handledare i tre terminer !! Det känns viktigt.

Har gått i 30 minuter på löpbandet, med 15% (max) lutning. Jobbigt !!!

Söndag, 2010-10-03

Mulet….blåsigt…

Pluggar inför en gruppredovisning på tisdag.

Igår kväll var vi på ”svärföräldra-middag” hos Peckes föräldrar. ”Annorlunda…..”

Har, för två dagar sedan, målat om lilla rummet och gjort ett kontor/pluggrum av det. Det är bara jag som flyttat in i det rummet. Lena har sitt databord inne i sovrummet….som blev sovrum igen.

Har haft besök av Åse och Kid ikväll. =)

Söndag, 2010-09-26

Mulet…och ca 13 – 15 grader.

Lucas har LANat hos kompis i natt.

Har fått en ny vän, i från Norsjö, på FB som heter Lundgren….=P =)

Funderar över hur folk uppfattar mej.
Hur många har sett ”djupet” i mej ?? Hur många tycker att jag bara är en ”glattig spelevink” ???
Har en del, först nu, fått upp ögonen för att jag är en seriös person…också !! ???

Såg i Aftonbladet att man fått ca 30 cm med snö igår och natten till idag i Vemdalen. Tidigt !!!

Min lilla-älskade-fru förnekar sig aldrig. Men jag älskar henne ändå !! Kram gullet !!

Varit och hälsat på Rolle & Kerstin. Hundarna hade släkt-träff….=)

Lördag, 2010-09-25

Mulet + regn…men hyfsat ljummet.

Köpt impregnerings-spray till mina nya kängor.

Varit på sosse-kiosken. Blivit tillfrågad om ”ev. post i nämd” här i kommunen. =)
Mina intressen är ju (fn.) ekonomi och fördelningspolitik, energipolitik, skola, ”föryngrings-politik” och marknadsföring av partiet.

Torsdag, 2010-09-23

Ljummet…härlig ”brittsommar”…(eller vad det nu heter???)

Jag var igår och frågade om min praktik…blev då tillfrågad om jag ville hoppa in som vikarie även den 8/9. Har sedan förr även den 11/9.

Har idag haft ett SSUmöte. Blev ordentligt irriterad på en person som tydligen ser mej som ett ”makt-hot” inom partiet och försökte på vårt möte komma in och styra ”allt”…och ”förlöjliga mej” inför ungdomarna. Fy fan !!
Händer det EN GÅNG TILL….lämnar jag ifrån mig SSU-uppdraget till vederbörande. Har medhåll för det förfarandet av andra partikompisar.
Har jag blivit ett sådant ”makt-hot”…REDAN….inom partiet…här lokalt ???? Jag är INTE ute efter makt…jag är med för att jag tror på partiets grund-idé…..och endast därför !!!!!!!

Har köpt nya vinterkängor….nu när det ska bli upp emot 20 grader varmt igen. Känns fel…på nåt vis… Hmmm???

Lördag, 2010-09-18, ”Dan för dan !”

Mestadels mulet…..och nu senare även regn och ordentlig blåst…

Varit nere vid sosse-kiosken och delat ut rosor, ätit korv och snackat massor. Besökt både moderaternas och kristdemokraternas ”fästen”. Tycker det är lärorikt att snacka med ”motståndarna”. Det ger väldigt lite att ”gosa” med de som tycker likadant.

”Maktkampen” internt inom partiet (S) har blivit uppenbar för mig nu. SYND !

Ätit pizza…..jag, Lena och Sara.